
Ermenistan Parlamentosu, bu hafta Salı günü, ceza kanununda yapılması teklif edilen bir değişiklik vesilesiyle karışıklıklara sahne olmuştur. Değişiklik yapılması teklif edilen kanun maddesi, Ermenistan Ceza Kanunu’nun soykırım suçunun inkârına uygulanacak cezai müeyyideyi düzenleyen 136. maddesidir. Madde metni aşağıdaki gibidir:
“136. Madde: Soykırım ve İnsanlığa Karşı Suçların Alenen İnkârı, Meşrulaştırılması, Manipülasyonu ve Bu Suçlardan Doğan Tehlikenin İndirgenmesi
Bir kişiyi veya grubu kine tahrike, ayrımcılık ve şiddet eylemlerine maruz bırakmak amacıyla ırk, ten rengi, ulusal, etnik ya da dini geçmişinden hareketle işlenen soykırım ya da insanlığa karşı suçların alenen inkârı, meşrulaştırılması, manipülasyonu ve bu suçlardan doğan tehlikenin indirgenmesi eylemleri... cezalandırılır.”[1]
Madde metnine göre soykırımın inkârı yalnızca kine tahrik, ayrımcılık veya şiddet eylemi vasfı taşıyorsa cezalandırılabilirdir. Muhalefet partisinin değişiklik için vermiş olduğu teklif temel itibarıyla yukarıdaki madde metninin fazla koşullu olduğunu, soykırımın inkârının bütün bu detaylardan azade, salt inkâr fiiliyle cezalandırılabilir olması gerektiğini öne sürmektedir. Paşinyan’ın başında olduğu iktidar partisi ise maddenin mevcut haliyle kapsamlı ve yeterli olduğunu belirtmiştir. Taraflar arasında sözlü olarak başlayan tartışma, daha sonra şiddetlenmiş ve fiziksel boyutlara dahi ulaşmıştır.[2]
Soykırımın inkârı ve bu inkâra yapılan suç isnadı ile ilgili en önemli emsal şüphesiz İsvçire v. Perinçek davasıdır. Davada Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, temel yargılama ilkelerinden sapmayacak şekilde, demokratik toplumun gelişimine katkıda bulunacak her türlü tartışmanın –nefret söylemi teşkil etmemesi durumunda- ifade özgürlüğü sayılacağını karara bağlamıştır.[3] Ermenistan Ceza Kanunu’nun ilgili madde metninde de benzer bir ifadeye rastlamak mümkündür: “Bir kişiyi veya grubu kine tahrike, ayrımcılık ve şiddet eylemlerine maruz bırakmak amacıyla” soykırımın inkâr edilmesi durumunda fail cezalandırılabilecektir. Aksi takdirde, AİHM’in de karara bağladığı haliyle, salt soykırımın inkâr edilmesinin cezalandırılması demokratik toplumun gereklerine aykırı olacaktır.
Ermenistan’ın 2018’den bu yana devamlı sözünü ettiği ve Azerbaycan’la barış antlaşmasının sacayaklarından biri olan anayasa değişikliği konusu, bilindiği üzere, barış süreciyle ilgisizmiş gibi ve yalnızca demokratik eksikliklere bir çözüm bulabilmek amacıyla yapılıyormuş gibi servis edilmektedir. Muhalefet ve iktidar kanatlarının nadir ortak noktalarından birini oluşturan anayasanın demokratikleştirilmesi ve muasırlaştırılması hedefi, politik saiklerle çatıştığında göz ardı edilmektedir. Bunun bir örneği bağımsız ve egemen bir ülkeye karşı toprak talebi içeren Bağımsızlık Bildirgesi’ne[4] yapılan atfın Ermenistan Anayasası’nın[5] giriş kısmında hala duruyor olması ve anayasa değişikliği sürecinde bu durumun bir sebep olarak belirtilmemesidir. Demokratik toplumlar, uluslararası hukuka ve insan haklarına saygılı anayasalarla koruma altına alınırlar. Bağımsız ve egemen bir ülkenin sınırları içerisinde olan topraklarda hak talep etmek ise ne demokratik ne de insan haklarına saygılı bir toplumun göstergesidir. Aksine, bölgeyi ve bölge halkını suni kavgalarla ayrıştıran, nefret duygusunu besleyen ve yetinmeyen Batı anlayışının ürünüdür.
Bir diğer örnek ise Avrupa Komisyonu’na üye olan ve AİHM’in yargı yetkisini kabul etmiş[6] Ermenistan’ın, ceza kanununda yapılmak istenen değişikliktir. Demokratik toplum ve düşünceler ancak farklı fikirlerin çatışması yoluyla gelişir ve değişirler. Ermenistan tarafınca tabu olarak bir köşeye kaldırılmak ve sorgulanmamak suretiyle kutsallaştırılan sözde soykırım konusu, tartışılmadığı ve sorgulanmadığı sürece toplumlar arasında nefretten örülmüş bir duvar olarak kalmaya devam edecektir. Paşinyan’ın sözde soykırımın hangi tarihlerde bir propaganda aracı olarak kullanılmaya başlandığına, kimin Ermenistan’ı sözde soykırım iddialarıyla yıllar boyunca kendine dönmekten ve mevcut Ermenistan Devleti’nin refahı için çalışmaktan alıkoyduğuna dair açıklamaları; sorgulama sürecinin başlangıcı sayılabilir.[7] Ne var ki Paşinyan, bu süreci kısa kesmiş ve bir daha benzeri açıklamalarda bulunmamıştır. Bununla birlikte 24 Nisan için yaptığı basın açıklamasında geçen seneden farklı olarak “soykırım” terimini de kullanmaktan çekinmemiştir.[8]
Ermenistan Ceza Kanunu’nun 329. maddesi de ayrıca nefret suçunu düzenlemiştir. Madde metnine göre ırksal, etnik, ulusal ya da sosyal temelleri; dini ya da politik görüşleri temel alınarak kişi ya da gruba yönelik kin ve düşmanlığa tahrik, ayrımcılık, hoşgörüsüzlük… cezalandırılır.[9] Görüldüğü üzere 329. madde, aslında 136. maddenin cezalandırılmasını öngördüğü fiilleri hâlihazırda kapsamaktadır.[10] Bu durum, 136. maddenin politik çıkarlara hizmet ettiğinin bir delili olarak görülebilir.
Sonuç olarak Ermenistan Ceza Kanunu’nda yapılması teklif edilen değişiklik hukuki yönden demokratik toplumun gereklerine, insan haklarına ve ifade özgürlüğüne aykırıdır. Ermenistan’ın, anayasasıyla birlikte, demokratikleşmesinin hedeflendiğini ileri süren milletvekilleri, yine, politik saiklerle hareket ederek hedeflerine aykırı tekliflerde bulunmaktadır. Bu durum, Ermenistan’a normalleşme ve barış süreçleri açısından güven duyulmasını engellemektedir. Somut hareketlere ve ilerlemeye duyulan ihtiyaç bu konjonktürde artmıştır ve her iki süreç de Ermenistan’dan gelecek tutarlı ve makul adımları beklemektedir.
*Görsel: Travel to Armenia
[1] Ermenistan Ceza Kanunu, Legislationline, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025, https://legislationline.org/sites/default/files/2023-12/Criminal%20Code%20of%20the%20Republic%20of%20Armenia%20%282022%29%20%28English%29.pdf.
[2] Nate Ostiller, “MPs fight in Armenian Parliament Over Proposed Bill Increasing Penalties for Genocide Denial”, OC Media, 23 Nisan 2025, https://oc-media.org/mps-fight-in-armenian-parliament-over-proposed-bill-increasing-penalties-for-genocide-denial/.
[3] “Case Of Perinçek v. Switzerland”, European Court of Human Rights, Başvuru No: 27510/08, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025, https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-158235%22]}.
[4] “Armenian Declaration of Independence”, National Assembly of the Republic of Armenia, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025, http://www.parliament.am/legislation.php?sel=show&ID=2602&lang=eng.
[5] “Constitution of the Republic of Armenia”, The President of the Republic of Armenia, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025, https://www.president.am/en/constitution-2015/.
[6] “Our Member States”, The Counsel of Europe, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025, https://www.coe.int/en/web/about-us/our-member-states.
[7] “Armenian PM Nikol Pashinyan's Statement in Davos Zurich: Genocide was Moscow’s Creation”, Turkish Coalition of America, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025, https://tc-america.org/news-events/events/armenian-pm-nikol-pashinyans-statement-in-davos-zurich:-genocide-was-moscow%E2%80%99s-creation-1326.htm.
[8] “Today We Commemorate the Innocent Victims of Armenian Genocide” – PM Pashinyan’s Statement”, ArmenPress, 24 Nisan 2025, https://armenpress.am/en/article/1218012.
[9] Ermenistan Ceza Kanunu, Legislationline, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025, https://legislationline.org/sites/default/files/2023-12/Criminal%20Code%20of%20the%20Republic%20of%20Armenia%20%282022%29%20%28English%29.pdf
[10] Bu konuda daha fazla bilgi için bkz.: Burak Tekin, Onur Uraz, “Perinçek Kararı Sonrası Dönemde Soykırım İnkarı Yasaları ve İfade Özgürlüğüne Yaklaşımlar”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 177. Sayı, s.1-59, https://tbbdergisi.barobirlik.org.tr/m2025-177-2245.
© 2009-2025 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
TÜRKİYE’NİN EV SAHİPLİĞİNDE 3+3 PLATFORMU’NUN ÜÇÜNCÜ TOPLANTISI GERÇEKLEŞTİ
Selenay Erva YALÇIN 23.10.2024 -
PAŞİNYAN’IN DAVOS AÇIKLAMALARI VE ERMENİSTAN DIŞ POLİTİKASINDA YENİ DÖNEM
Selenay Erva YALÇIN 04.02.2025 -
SINIRIN ÖTESİNDEKİ TARAFLI ALGILAR
Selenay Erva YALÇIN 10.01.2025 -
AZERBAYCAN-ERMENİSTAN BARIŞ SÜRECİ: PAŞİNYAN OLUMLU AÇIKLAMALARINA BİR YENİSİNİ EKLEDİ
Selenay Erva YALÇIN 05.12.2024 -
VON DER LEYEN’İN MISIR ZİYARETİ VE RUANDA ÖRNEĞİ GÖLGESİNDE AB’NİN SIĞINMACI POLİTİKASI
Selenay Erva YALÇIN 03.04.2024
-
ERMENİ SOYKIRIM İDDİALARI HAKKINDA DEKLARASYON - Ömer Engin LÜTEM
Ömer Engin LÜTEM 02.04.2015 -
TÜRKİYE’DEKİ HIRİSTİYANLARIN HAKLARI VE ABD KONGRESİ
Ömer Engin LÜTEM 19.06.2011 -
BİLGİ NOTU: TÜRKİYE VE KORE: GELİŞEN AVRASYA’DA İKİ KÖPRÜ BAŞI BAŞLIKLI KONFERANS
Vuslat Nur ŞAHİN 30.11.2017 -
GÜNEY KAFKASYA’DA GEÇTİĞİMİZ HAFTA: 25 EYLÜL-1EKİM 2017
Turgut Kerem TUNCEL 03.10.2017 -
ERMENİ DEVRİMCİ FEDERASYONU’NUN KURUCULARINDAN VE ERMENİ TERÖRİZMİNİN ÖNCÜLERİNDEN KRİSTAPOR MİKAELYAN
Ahmet Can ÖKTEM 08.04.2021
-
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
THE TRUTH WILL OUT -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
“TÜRKİYE-AZERBAYCAN-ERMENİSTAN İLİŞKİLERİNDE YENİ JEOPOLİTİK DÖNEM” BAŞLIKLI KONFERANS