İkinci Karabağ Savaşı’nın sona ermesiyle bölgede barış ve istikrarı kalıcı olarak sağlamak amacıyla taraf devletler arasında bir barış anlaşması yapılması uzun süredir beklenmektedir. Beklenen anlaşma bölgenin istikrarı ve geleceği göz önüne alındığında büyük önem arz etmektedir. Barış sürecine etki eden ve zorlaştıran faktörleri daha önceki yazılarımızda açıklamıştık.[1] Söz konusu faktörlerden bu ileri aşamada en önemlisi Azerbaycan’ın, Ermenistan Anayasası konusunda talep ettiği değişikliklerdir.
Bilindiği üzere Ermenistan Anayasası’nın atıfta bulunduğu Bağımsızlık Bildirgesi’nde, Karabağ’ın Ermenistan ile birleşmesi yönünde bir madde yer almaktadır.[2] O sebeple Azerbaycan barış anlaşmasının koşulu olarak Ermenistan Anayasası’nın değiştirilmesi talebinde bulunmaktadır. Ermenistan hükümeti anayasanın değiştirilmesi amacıyla çalışmalar başlatmış ve değişiklik tarihi olarak 2027 senesi belirlenmiştir.[3] Bununla birlikte Bağımsızlık Bildirgesi’nin yıldönümünde bir mesaj yayınlayan Paşinyan, Bağımsızlık Bildirgesi ile Ermenistan Cumhuriyeti’nin Anayasa’sının hukuki ağırlığının aynı olmadığını belirtmiştir.[4] Azerbaycan ise Bağımsızlık Bildirgesi’ne atıf yapan Anayasa’nın, Azerbaycan’ın toprak bütünlüğü için bir tehdit olduğu görüşündedir ve anayasa değişikliğinin barış anlaşmasının temel şartlarından biri olduğunu belirtmektedir.
Her ne kadar Paşinyan, Bağımsızlık Bildirgesi ve Anayasa’nın aynı olmadığı yönünde bir açıklama yapmış olsa da 2009’da Türkiye ve Ermenistan arasında yaşanan protokol süreci bunun Paşinyan’ın ifade ettiği gibi olmadığını göstermektedir. Ermenistan Anayasa Mahkemesi, 2009 Protokolleri hakkında Ermenistan Anayasası ve onun mütemmim cüzü olan Bağımsızlık Bildirgesi üzerinden verdiği kararla söz konusu protokolleri uygulanmaz hale getirmiştir. Nihai olarak Ermenistan Hükümeti resmi olarak Protokolleri iptal ettiğini açıklamıştır. Dolaysıyla Ermenistan Anayasası ve Bağımsızlık Bildirgesi dikkate alınmadan Türkiye - Ermenistan ilişkilerinin ilerlemesi gerçekçi olmadığı gibi Azerbaycan - Ermenistan ilişkileri açısından da bu durum geçerlidir.
Yukarıda örneği ile izah edilen durum Azerbaycan’ın, Ermenistan Anayasası hakkındaki endişelerinde haklı olduğunu göstermektedir. Anayasa devletlerin yönetim şeklini belirtir, diğer bütün hukuki kurallardan ve yapılardan üstündür. Dolayısıyla devletin en temel yasasında Azerbaycan’ın toprak bütünlüğünü tanımayan bir atıfın bulunması Azerbaycan topraklarına doğrudan tehdit niteliği taşımaktadır. Hal bu iken anayasa değişikliğinin 2027’ye ertelenmesi, Azerbaycan ve Ermenistan arasında yapılması beklenen barış anlaşmasının yakın bir gelecekte imzalanması ümitlerine ve beklentilerine ciddi bir gölge düşürmektedir.
*Resim: Agos
[1] Tuğçe Tecimer, “Azerbaycan Ermenistan Barışının Önündeki Engeller”, AVİM, 23 Temmuz 2024, https://avim.org.tr/tr/Yorum/AZERBAYCAN-ERMENISTAN-BARISININ-ONUNDEKI-ENGELLER.
[2] Declaration of Independence, The Government of Republic of Armenia, (Erişim tarihi: 10 September 2024) https://www.gov.am/en/independence/.
[3] “Armenian Constitutional Referendum ‘Planned For 2027’”, Azatutyun Radiokayan, 29 August 2024, https://www.azatutyun.am/a/33098341.html.
[4] “Անկախության հռչակագրի և ՀՀ Սահմանադրության բովանդակությունները նույնական չեն․ Փաշինյան”, Azatutyun, 23 August 2024, https://www.azatutyun.am/a/ankakhoutyan-hrchakagri-ev-hh-sahmanadrutyan-bovandakutyunnery-nuynakan-chen-pashinyan/33089529.html.
© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
PAŞİNYAN’IN DEMOKRASİ VURGUSU
Tuğçe TECİMER 01.11.2023 -
SEÇİM YILI GERİLİMİ: ABD’DE LOBİLER VE TUTULMAYAN VAATLER
Tuğçe TECİMER 10.09.2024 -
MEDVEDEV VE ANCA ORTAK NOKTADA BULUŞTU
Tuğçe TECİMER 13.10.2023 -
ANCA, ABD BAŞKANI BİDEN’I SEÇİMLER ÜZERİNDEN TEHDİT ETTİ
Tuğçe TECİMER 02.10.2023 -
ERMENİSTAN-AZERBAYCAN SINIR TESPİTİNDE YENİ BİR DURAK: ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Tuğçe TECİMER 30.09.2024
-
BÖLGESEL KAPSAMLI EKONOMİK ORTAKLIK (RCEP): BÖLGEYİ VE DÜNYAYI ŞEKİLLENDİRECEK ÖNEMLİ BİR TİCARET ANLAŞMASI
AVİM 15.12.2020 -
ALMANYA NEDEN SİLAHLANMA KAPASİTESİNİ ARTIRIYOR?
Şevval Beste GÖKÇELİK 06.04.2022 -
ÇEK CUMHURBAŞKANI’NIN POPÜLİZM RÜZGARINDA BAŞI DÖNDÜ
Hazel ÇAĞAN ELBİR 18.10.2017 -
ORTA ASYA ÜLKELERİ İLE AB İNSAN HAKLARI DİYALOĞUNDA ERMENİSTAN’A İLİŞKİN ÇİFTE ÖLÇÜTLER
AVİM 21.04.2019 -
ÜÇÜNCÜ DOĞALGAZ İHRAÇ EDEN ÜLKELER FORUMU ZİRVESİ
Ali Murat TAŞKENT 08.12.2015
-
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
THE TRUTH WILL OUT -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
“ERMENİ HARFLİ TÜRKÇE METİNLER VE AKABİ HİKÂYESİ” BAŞLIKLI KONFERANS