
19.02.2015
Dilay Boztepe, AVİM
SON UMUT
Son Umut, başrollerini Akademi Ödüllü aktör Russell Crowe, Olga Kurylenko, Cem Yılmaz ve Yılmaz Erdoğan gibi isimlerin paylaştığı, Çanakkale Savaşı’nı konu alan ve 26 Aralık’ta Türkiye sinemalarında vizyona giren bir filmdir. İnternet Film Veri Tabanı olarak bilinen IMDb’den 10 üzerinden 8.1 puan alan Son Umut birçok Avrupa ülkesinde daha vizyona girmemiş olup Crowe’un da ilk yönetmenlik denemesidir. Film, ünlü aktör Yılmaz Erdoğan’a Avustralya’da En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu ödülünü kazandırmıştır. Filmde Çanakkale ve Birinci Dünya Savaşı’nın bitişinden sonra, İtilaf devletleri safında Osmanlı Devleti’ne karşı savaşan üç oğlunu bulmak için Avustralya’dan İngiliz işgali altındaki İstanbul’a gelen bir babanın hikayesi anlatılmaktadır. Film, Türk askerlerinin de yardımıyla çocuklarının akıbetini öğrenen baba ile savaş sonrası yaralarını sarmaya çalışan ve bağımsızlığı için mücadele eden bir ulusun durumunu gözler önüne sermesi itibariyle izleyicinin ilgisini çekmektedir.
Çoğu Hollywood filmlerinden farklı olarak Son Umut, Türkiye’yi ve Türkleri kötü olarak göstermemiş, aksine onları düşman askerlerinin cansız bedenlerine bile saygı duyan ve onlar için ayrıca bir mezarlık inşa eden bir millet olduğunu takdim etmiştir. Anzak askerlerinin ‘Biz neden buradayız? Burada ne yapıyoruz?’ gibi hayıflanmalarını da içeren film, abartıdan uzak bir şekilde, tarihsel gerçekliği hem güldürerek hem de düşündürerek izleyiciyle buluşturmuştur. Türk hamamı, Türk kahvesi, semazen gibi Türk kültürüne ait unsurlar da filmde yerini bulmuştur.
Film, Çanakkale Savaşı’nın 100. Yılında vizyona girmesi nedeniyle ayrıca önem taşımaktadır. Günümüzde dahi her sene Anzak torunları atalarını anmak için Çanakkale’ye gelmektedirler. Çanakkale Savaşı’nın komutanı Gazi Mustafa Kemal’in, Anzaklara karşı savaşmasına rağmen, Avustralya ve Yeni Zelanda’da çok sayıda heykeli ve anıtının bulunması, Çanakkale’nin önemini anlatmaya yetmektedir.
Son Umut filminde Birinci Dünya Savaşı sonunda işgal edilen Osmanlı toprakları üzerindeki işgalci güçlerle bağımsızlığını geri almak için savaşan Türk halkının mücadelesi de konu almaktadır. Savaştan yenik ayrılmış ve toprakları diğer güçler arasında paylaşılmaya başlanmış olan Osmanlı Devleti’nde genç bir komutan olan Mustafa Kemal’in, Kuva-yi Milliye güçleriyle birlikte işgal altında olmayan tek yer olan Anadolu’ya geçmesi ve bağımsızlık mücadelesini başlatması da filmin konusu içinde yer almaktadır. İşgal altındaki topraklarını kurtarmak ve kendi kaderlerini çizmek için uğraş veren Mustafa Kemal komutasında Türk halkının herhangi bir gruba karşı katliam işlemek gibi bir düşüncesi, zamanı ve amacı olamayacağı da filmde işlenmiştir. Örneğin filmde Anadolu’yu ortalarına kadar işgal eden ve halka zarar veren Yunanlara karşı direnen askerlerden bahsedilmiştir. Filmde konu edilen iki Osmanlı askerinin konuşmalarından da anlaşılacağı üzere Osmanlı askerleri cepheden cepheye hiç durmadan savaşmışlardır. İşte bu filmi sinema ve sanatsal yönden değil ama ele aldığı konu itibariyle özel hale getiren, Birinci Dünya Savaşı’nın Osmanlı halkına ve bu topraklarda yaşayanlara etkilerini, savaşan tarafların tümünün de dahil edildiği bir anlayışla anlatmasından ileri gelmektedir. Aynı zamanda Osmanlı toplumunu büyük bir savaşın ardından bir yandan yaralarını sararken, diğer yandan ülkesini işgale gelen asker oğullarının akıbetini öğrenmeye çalışan bir babaya yardım eden karakterler olarak göstermesi bakımından üzerinde düşünmeyi fazlasıyla hak eden bir filmdir.
Fotoğraf: Atatürk Anıtı, Canberra/Avustralya
© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
İSVEÇ, ERMENİ, SÜRYANİ/KELDANİ ÖLÜMLERİNİ SOYKIRIM OLARAK TANIYAN YASA TASARISINI GERİ ÇEKTİ
Cemre Dilay BOZTEPE 25.05.2015 -
SON UMUT
Cemre Dilay BOZTEPE 18.02.2015 -
HOCALI KATLİAMI’NIN 23. YILDÖNÜMÜ
Cemre Dilay BOZTEPE 25.02.2015 -
ELECTRICYEREVAN – ERMENİSTAN’DAKİ PROTESTOLAR
Cemre Dilay BOZTEPE 29.06.2015
-
KURULUŞUNUN 10. YILINDA TÜRK KONSEYİ
Ceyda ACİCBE 09.10.2019 -
PROTOKOLLERİN ERMENİSTAN MECLİSİ GÜNDEMİNDEN ÇIKARILMASI
Ömer Engin LÜTEM 16.02.2015 -
ERMENİ DİYASPORASININ SÖZCÜLERİ UZLAŞMA DEĞİL ÖÇ ALMA GAYRETİNDE
Alev KILIÇ 08.02.2013 -
DİASPORA ERMENİLERİ GÜVENİLİR MİDİR?
Hazel ÇAĞAN ELBİR 03.01.2019 -
TERÖRİSTLERİN KAHRAMANLAŞTIRILMASI ÇAĞI – TERÖRİSTLER İÇİN ANIT MEZAR
Hazel ÇAĞAN ELBİR 07.12.2016
-
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
THE TRUTH WILL OUT -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
“ERMENİ DİASPORASININ 1915 OLAYLARI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ” BAŞLIKLI KONFERANS