Papa Fransuva’nın 12 Nisan 2015 tarihinde Vatikan’da yönettiği 1915 olaylarının 100. yılını anma ayininde, 1915 olaylarını “genelde 20. yüzyılın ilk soykırımı olarak anılan” diye nitelemesi gündemde önemli yer tutmuştur. Papa’nın kullandığı ifadeler, Ermenistan’da ve diasporada büyük sevinçle karşılanırken, Türkiye büyük tepki göstermiştir. Ayrıca, Papa’nın ifadeleri çeşitli ülkelerde tartışmalara da neden olmuştur.[1]
Öte yandan, Papa’nın bu ifadeleri üzerine 1915 olaylarının ‘20. yüzyılın ilk soykırımı’ olmadığına dair bir görüş ortaya atılmıştır. Bu görüşe göre, 1884-1919 yılları arasında Almanya'nın sömürgesi durumundaki Güneybatı Afrika'da (günümüzde Namibya), Alman sömürgeciler tarafından Herero ve Nama halklarına yönelik katliamlar, 20. yüzyılın ilk soykırımıdır.
1904-1908 yılları arasında, bugünkü Namibya topraklarında, Alman sömürge idaresine isyan eden bu iki halk, Alman sömürgeciler tarafından katledilmişler, daha sonra birçok insan toplama kamplarında birçok kötü muameleye maruz kalmıştır. 1985 Birleşmiş Milletler Whitaker Raporuna göre bu eylemler sonucu Herero halkının %80’i ve Nama halkının %50’si yok edilmiş ve göre toplamda 75.000 kişi katledilmiştir.
Papa Fransuva’nın Herero ve Nama halklarına karşı uygulanan katliamları göz ardı etmesi çeşitli tepkilere yol açmıştır. İngiliz The Guardian gazetesinde bir makale yayınlayan Nijerya asıllı İngiliz tarihçi David Olusoga, Herero ve Nama katliamlarının 20. yüzyılın ilk soykırımı olduğu iddiasında bulunmuştur. [2] Bu halkların yok edilmesine yönelik Alman komutan Lothar von Trotha’nın emri olduğunu belirten Olusoga, birçok insanın da toplama kamplarında işkencelere maruz kaldığını, çeşitli deneylere tabi tutulduğunu ve öldürüldüğünü vurgulamıştır. Bunun, Afrika ve hatta Almanya da kabul edildiğine işaret etmiş ve 2004 yılında Alman hükümetinin özür dilediğini aktarmıştır.[3] Olusoga, ayrıca, Afrikalıların bu konulardaki hassasiyetlerine değinmiş ve Papa’yı bu katliamlardan bahsetmemesini eleştirmiştir.
Çeşitli Alman gazetelerinde de yapılan yorumlarda, genelde Papa’nın ‘Ermeni soykırımı’na ilişkin ifadeleri genellikle olumlu karşılanırken, Avrupalı sömürgeci devletlerin 20. yüzyılda işledikleri katliamlara dikkat çekilmiş, Herero ve Nama katliamlarının geçtiğimiz yüzyılın ilk soykırımı olduğu belirtilmiştir.[4]
Yukarıda özetlenen bu fikrin dile getirilmesi, Papa’nın açıklamalarının bir başka boyutunu da gözler önüne sermektedir.
Papa’nın 1915 olaylarını, hukuki ve tarihsel olarak kanıtlanamadığı halde, bir biçimde soykırım olarak nitelemesinin yanında, 20. yüzyılın en büyük katliamlarından biri olan Herero ve Nama katliamını atlaması, bu konular hakkında konuşmaya pek de yetkin olmadığını göstermesi bakımından önemlidir. 20. Yüzyılın ilk büyük ‘soykırımı’ olduğuna dikkat çekilen Herero ve Nama katliamının Papa tarafından göz ardı edilmemesi ve katliamlara maruz kalmış bu Afrikalı halklara gerekli duyarlılığı göstermesi gerekirdi. Bu durum, Papa’nın Ermeni söylemine ne derecede kapıldığını göstermesi bakımından da önemlidir.
Birinci Dünya Savaşı ve öncesinde Müslümanların çektiği acılara ve Herero ve Nama katliamlarına hiç değinilmemesi, uluslararası mahkemelerce soykırım oldukları kabul edilen Bosna ve Ruanda’daki soykırımlarından ‘toplu kıyım’ olarak bahsedilmesi, 1915 olaylarının ise uluslararası mahkeme kararı olmadan ‘soykırım’ olarak nitelendirilmesi, Papa’nın konuşmasındaki birçok çelişkiyi ortaya çıkarmaktadır.
Bu durum, dini ve kurumsal tanımı itibariyle hakkaniyetin, sağduyunun ve gerçeklerin yanında olması gereken Vatikan’ın saygınlığına maalesef gölge düşürmektedir. Çok önemli bir makamda bulunan Papa Fransuva’nın böyle hassas konularda çok daha dikkatli olması gerekirdi.
[1] http://www.avim.org.tr/analiz/en/COMMEMORATION-OF-THE-100TH-ANNIVERSARY-OF-THE-1915-EVENTS-AT-ST--PETER%E2%80%99S-BASILICA-/4012 (son erişim 24.04.2015).
[2] http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/apr/18/pope-francis-armenian-genocide-first-20th-century-namibia (son erişim 24.04.2015).
[3] 2004 yılında dönemin Almanya Kalkınma Bakanı Heidemarie Wieczorek-Zeul, Herero ve Nama katliamlarının soykırım olduğunu kabul etmiş ve Alman hükümeti adına özür dilemiştir. Ancak Alman hükümeti tazminat ödemeyi reddetmiştir. http://www.theguardian.com/world/2004/aug/16/germany.andrewmeldrum (son erişim 24.04.2015).
[4] http://www.dw.de/ilk-soyk%C4%B1r%C4%B1m-ermeni-soyk%C4%B1r%C4%B1m%C4%B1-de%C4%9Fildi/a-18380112 (son erişim 24.04.2015).
© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
AVRUPA KONSEYİ PARLAMENTER MECLİSİ AGİT MİNSK GRUBU’NA BOYUN EĞDİ
Ali Murat TAŞKENT 28.01.2016 -
AVRUPA KONSEYİ PARLAMENTER MECLİSİ SİYASİ İŞLER KOMİTESİNİN ONAYLADIĞI KARAR TASARISI
Ali Murat TAŞKENT 30.11.2015 -
FRANSA DİKKATLERİ RUANDA SOYKIRIMI'NDAKİ ROLÜNDEN BAŞKA YÖNE ÇEKMEKLE SUÇLANIYOR
Ali Murat TAŞKENT 12.12.2016 -
FETHİYE’DE ŞEHİT DİPLOMATLARA SAYGI ANITI
Ali Murat TAŞKENT 31.08.2015 -
ERMENİSTAN, KÖRFEZ’DE İRAN’IN ÇİZDİĞİ YOLDAN İLERLİYOR
Ali Murat TAŞKENT 13.06.2017
-
SASSOUNIAN NEDEN TAHLİYE EDİLMEMELİDİR?
Hazel ÇAĞAN ELBİR 28.12.2016 -
TERÖRİSTLERİN KAHRAMANLAŞTIRILMASI ÇAĞI – TERÖRİSTLER İÇİN ANIT MEZAR
Hazel ÇAĞAN ELBİR 07.12.2016 -
BÖLGESEL İŞBİRLİĞİ İÇİN GELİŞTİRİLMESİ GEREKEN BİR MODEL: EKONOMİK İŞBİRLİĞİ TEŞKİLATI
Gülperi GÜNGÖR 08.04.2021 -
FRANSA GÜVENİLİR BİR MÜTTEFİK MİDİR?
Hazel ÇAĞAN ELBİR 26.12.2018 -
BİR CEZALANDIRMA YÖNTEMİ OLARAK SOYKIRIM SUÇLAMASI
Mehmet Oğuzhan TULUN 26.05.2016
-
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
THE TRUTH WILL OUT -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
“ERMENİ HARFLİ TÜRKÇE METİNLER VE AKABİ HİKÂYESİ” BAŞLIKLI KONFERANS