“Adalet ve Demokrasi için Avrupalı Ermeni Federasyonu” (EAFJD - The Eropean Armeninan Federation for Justice and Democracy) isimli kuruluşun web sayfasında geçtiğimiz günlerde İsveçli Avrupa Parlamentosu Üyesi Lars Adaktusson ve özel kalem müdürü Chharlie Weimers’in bir “veri toplama misyonu” çerçevesinde 26 Ocak 2018 tarihinde Yukarı Karabağ’da bulundukları hususunda duyuru yer aldı. Söz konusu ziyaret EAFDJ web sayfasında ve Ermeni basınında, “İsveçli Avrupa Parlamentosu Üyesi Artask/Yukarı Karabağ’da veri toplama misyonunda” başlığıyla yansıtıldı. EAFJD kendisini “Ermeni asıllı Avrupalı vatandaşları temsil eden bir taban hareketi” olarak takdim etmekte ve kendilerinin “Ermenilerle ilgili konuları Avrupa Birliği ve Avrupa Konseyi ve AGİT gibi uluslararası kuruluşlarda tanıtan esas muhatap “ olduğunu ileri sürmektedir.[1]
Lars Adaktusson’un Karabağ’ı ziyaretinin yukarıda belirtilen şekilde “veri toplama misyonu” olarak tanımlanması, “veri toplama misyonu” kavramının uluslararası alanda mutabık kalınmış anlamının bütünüyle tahrif edilmesidir. Bundan da daha önemlisi, bu tanımlama, bir Avrupa Parlamentosu üyesinin Azerbaycan Cumhuriyetinin işgal altında bulunan bir bölgesine Azeri Cumhuriyetinin izni olmadan yasa dışı olarak yaptığı bir ziyaretin “veri toplama misyonu” olarak takdim edilmesi anlamına da gelmektedir. Bu noktada, Azerbaycan’ın hükümran haklarının ve toprak bütünlüğünün çok sayıda BM Güvenlik Konseyi kararı ile tekrar eden şekilde teyit edildiğinin hatırda tutulması gerekmektedir.
Uluslararası Barışın ve Güvenliğin Sürdürülmesi Alanında Veri-toplama BM Bildirisi, “veri –toplama, herhangi bir anlaşmazlık veya durumla ilgili olarak konuya dair gerçekler hakkında ayrıntılı bilgi edinmek amacıyla planlanmış herhangi bir faaliyet anlamına gelir” tanımını içermektedir. Ayrıca bu tanımı ayrıntılı hale getirerek, “ Veri-toplama kapsamlı, nesnel, tarafsız ve zamanlı olmalı” demektedir.[2] AB’nin Veri Toplama Misyonlarına dair ortak ilkeleri ise, veri-toplamayı, “tarafsız bir grubun veya panelin Kaynak Ülkeye veya üçüncü bir ülkeye giderek incelemede bulunmasını veya yerel kaynaklardan konuyla alakalı gerçekler hakkında ayrıntılı bilgi edinmesini öngören bir özel proje veya olağanüstü süreç” olarak tarif etmekte ve Veri-toplama heyetini, “ veri-toplama misyonunu yerine getirmek üzere seçilen bir delegeler grubu veya yapısı” şeklinde nitelendirmektedir.[3] Yukarıda değinilen uluslararası alanda tanınmış tanımlardan anlaşılacağı üzere, Lars Adaktusson’un Karabağ’a yapmış olduğu ziyaretin bir “veri-toplama misyonu” olarak takdim edilmesi sadece tümüyle yanlış bir betimleme değil, aynı zamanda öz olarak aldatıcı bir propagandadır.
Yukarıda belirtilen hususlar çerçevesinde, Lars Adaktusson’un Karabağ’a yaptığı ziyaretin, İsveçli bir Avrupa Parlamentosu milletvekilinin özel nedenlerle yaptığı kişisel bir ziyaret olarak nitelendirilmeyi hak ettiğini söylemek mümkündür. Bununla birlikte, ziyaretin kişisel ve özel karakteri Lars Adaktusson’u ziyaretinde neden tek taraflı davrandığı ve anlaşmazlığın niteliği hakkında neden tek bir söz söylemediği hususlarındaki suçlamalardan aklamamaktadır. Ayrıca, bu ziyareti düzenleyen ve muhtemelen ziyaretin masraflarını ödeyen sözde yetkililere, bu anlaşmazlık nedeniyle yaşamlarını yitiren Azeriler hakkında da neden hiçbir şey söylememiş olduğu hususunda kendisine yöneltilebilecek suçlamadan da kurtarmamaktadır. Bu konudaki soruları arttırmak mümkündür.[4] Örneğin Lars Adaktusson'un, AB’nin Veri Toplama Misyonlarına dair ortak ilkelerinde ve Uluslararası Barışın ve Güvenliğin Sürdürülmesi Alanında Veri-toplama BM Bildirisi’nde belirtilen şekilde nesnel ve tarafsız olup olmadığı sorusunun da cevaplanması gerekmektedir.
Bu ziyaret bağlamında belirtilmesi gereken ilgi çekici bir husus, Lars Adaktusson’un kişisel Facebook sayfasında aynı dönemde Erivan’a yapmış olduğu ziyarete değinilmesine karşılık, Karabağ’a yaptığı ziyaretin zikredilmemesidir. Bu unutkanlığı, Karabağ’a yapılan ziyaretin, Azerbaycan Cumhuriyeti’nin kanunlarını ihlal etmenin yanı sıra, bu eyleminin uluslararası hukuka aykırı olmasına da atfetmek mümkündür.
[1] “About”, The European Armenian Federation for Justice and Democracy, 2018, http://www.eafjd.eu/about.html; “Swedish Member of the European Parliament is on a fact-finding mission in Artsakh/Nagorno-Karabakh”, Aravot, 27 Ocak 2018, http://www.aravot-en.am/2018/01/27/206811/.
[2] “Declaration on Fact-finding by the United Nations in the Field of the Maintenance of International Peace and Security” (United Nations, 09 Aralık 1991), A/RES/46/59, http://www.un.org/documents/ga/res/46/a46r059.htm.
[3] “EU common guidelines on (Joint) Fact Finding Missions: a practical tool to assist member states in organizing (joint) Fact Finding Missions” (European Union, Kasım 2010), 4d0246f79, http://www.refworld.org/docid/4d0246f79.html.
[4] “Lars Adaktusson”, Facebook, 2018, https://www.facebook.com/adaktusson/.
© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
DAĞLIK KARABAĞ İÇİN AVRUPALI AKTÖRLER TARAFINDAN YAPILAN TARAFLI GİRŞİMLER
Teoman Ertuğrul TULUN 30.03.2018 -
HİNDİSTAN'DAKİ MÜSLÜMAN-KARŞITI IRKÇI SÖYLEMDE ENDİŞELENDİREN YÜKSELİŞ
Teoman Ertuğrul TULUN 13.12.2022 -
AVRUPA PARLAMENTOSU KARARI VE CHRISTCHURCH’DEKİ TERÖRİST SALDIRI
Teoman Ertuğrul TULUN 18.03.2019 -
YUNANİSTAN'IN DÜŞMANCA TUTUMUNA VE 1947 PARİS ANTLAŞMASI’NIN ASKERSİZLEŞTİRMEYE İLİŞKİN HÜKÜMLERİNİN İHLALİNE KARŞI RUSYA'NIN TEPKİSİ
Teoman Ertuğrul TULUN 23.01.2023 -
TÜRKİYE LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASI'NIN YÜZÜNCÜ YILDÖNÜMÜNÜ GURURLA KUTLAMAKTADIR
Teoman Ertuğrul TULUN 01.08.2023
-
ERMENİ MALLARI
Ömer Engin LÜTEM 20.12.2010 -
D.L. PHİLLİPS’İN TÜRKİYE-ERMENİSTAN PROTOKOLLERİ DİPLOMATİK TARİHİ (TAM METİN)
Ömer Engin LÜTEM 01.04.2012 -
NAİM BEY’İN GERÇEKLİĞİ ÜZERİNDEN TARİH’İ DEĞİŞTİRME ÇABALARI
Teoman Ertuğrul TULUN 02.01.2017 -
ANCA’NIN SON ZAMANLARDA ARTAN SALDIRGAN PAYLAŞIMLARI VE EYLEMLERİ
Hazel ÇAĞAN ELBİR 05.10.2023 -
FRANSA TÜRKİYE’YE KARŞI DURMAKTA KARARLI
Ali Murat TAŞKENT 26.10.2016
-
THE TRUTH WILL OUT -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2023 -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2022 -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2021 -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2020 -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2019 -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2018 -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
Ermeni Sorunu Temel Bilgi ve Belgeler (2. Baskı)
-
EU-TÜRKİYE COOPERATION IN CENTRAL ASIA AND SOUTH CAUCASUS: TOWARDS SUSTAINABLE ENGAGEMENT IN ENERGY AND CONNECTIVITY -
AVİM 2023 YILLIK RAPOR | ANNUAL REPORT -
ÇAĞDAŞ BATI AVRUPA AKADEMİ DÜNYASINDA IRKÇILIĞIN VE YABANCI DÜŞMANLIĞININ ARAŞTIRILMASININ ZORLUĞU: FRANSA ÖRNEĞİ
-
"DEVAM EDEN DEVLET-HALEF DEVLET TARTIŞMALARI VE ULUSLARARASI SORUMLULUĞA HALEFİYET TEORİLERİ IŞIĞINDA ERMENİ MESELESİ" BAŞLIKLI KONFERANS