Roma Katolik Kilisesi’nin lideri Papa Fransuva, bir dini törene katılmak üzere 21 Haziran’da İtalya’nın Torino kentini ziyaret etmiştir.[1] Bu ziyaret sırasında hem Birinci hem de İkinci Dünya Savaşlarında gerçekleşen olaylarla ilgili olarak bazı yorumlarda bulunmuştur.
Birinci Dünya Savaşı’yla ilgili olarak, Papa Fransuva, Almanya’nın Nazi rejimi tarafından Yahudilerin, Hristiyanların, Romanların ve eşcinsellerin toplama kamplarında öldürüldüğünü bilmelerine rağmen Büyük Güçlerin hiçbir şey yapmadığını söylemiştir. Papa Fransuva, Büyük Güçler toplama kamplarına giden demiryollarını bombalayabilirlerdi demiştir (Nazi rejiminin yok etme kampanyasını kurbanları bu demiryollarıyla nakliye ediliyordu). Benzer bir şekilde kendisi, Joseph Stalin liderliğindeki dönemde Sovyetler Birliği’nde pek çok Hristiyan’ın ceza kamplarında ölmüş olduğuna vurgu yapmış, dünyanın bu konuda tepkisiz kalmasını eleştirmiştir.
Bu örneklerle paralellik kuran Papa Fransuva, “Ermenistan’ın Büyük Trajedisi”nden bahsetmiş ve şunu demiştir: “Pek çoğu [Ermeniler] öldü. Tam rakamı bilmiyorum ama kesin olarak bir milyondan fazlası öldü. Peki, büyük güçler bu sırada neredeydi? Onlar olanları görmezden geldi.”
Bu beyanattan iki çıkarım yapılabilir:
İlk çıkarım şudur: yakın geçmişte Ermenilerin Birinci Dünya Savaşı sırasında verdiği kayıplara “soykırım” olarak değinmesinden dolayı aldığı eleştirilerden sonra,[2] Papa Fransuva bu kez “soykırım” terimin kullanmaktan kaçınmış ve bunun yerine “büyük trajedi” ifadesini kullanmıştır.
Diğer çıkarım ise şudur: Papa Fransuva, kendisi hakkında yazdığım bir önceki yazıda değindiğim çifte standardı kullanmaya devam etmekte kararlı gözükmektedir.[3] Sarf ettiği sözlere bakılacak olursa, Papa Fransuva Müslüman kimliğine sahip grupların verdiği kayıpları ve çektikleri acıları görmezden gelmeye devam etmektedir. Birinci Dünya Savaşı’ndan önce ve bu savaş sırasında Balkanlar’da ve Kafkasya’da yaşayan milyonlarca yerli Müslüman ya öldürülmüş veya memleketlerinden atılmıştır (bu insanların pek çoğu Türkiye’ye kaçmış, buraya yerleşmiştir). Dönemin Büyük Güçleri bu bölgelerde Müslümanlara yapılanları tamamen görmezden gelmiş, çoğu zaman da bu yapılanları teşvik etmiştir.
Papa Fransuva geçmiş trajedilerden ve acılardan bahsetmeye ilgi duymaktadır. O halde kendisi, Torino’da verdiği örnekle aynı zaman diliminde gerçekleşen, milyonlarca Türkün ve diğer Müslümanın ölümlerinden ve acılarından neden bahsetmemiştir?
Dahası, Papa’nın “Ermenistan’ın Büyük Trajedisi” hakkında söylediklerinin aksine, dönemin Büyük Güçleri olanları görmezden gelmemiştir. Bu güçler bu sırada büyük bir ilgiyle dikkatlerini Osmanlı İmparatorluğu’na (Papa’nın hatalı bir şekilde “Ermenistan” olarak hitap ettiği yer) çevirmişti. Bu sırada Büyük Güçler –bu çerçevede İngiltere, Fransa ve Rusya- Osmanlı İmparatorluğu’nun parçalanmasına vesile olması ve topraklarının bölüştürülmesi umuduyla, Osmanlı Ermenilerini Osmanlı İmparatorluğu’na karşı kışkırtmakla meşguldü. Hatta Fransa ve Rusya, Osmanlı İmparatorluğu’nun topraklarıyla ilgili emellerine hizmet etmesi için ordularında gönüllü Osmanlı Ermenisi birlikler kullanmıştı.
Roma Katolik Kilisesi’nin ruhani lideri olmasından dolayı Papa Fransuva’nın sadece Hristiyanları ilgilendiren olaylardan bahsetmesinin gayet doğal olduğu ileri sürülebilir. Ancak o zaman kendisi neden aynı zamanda Yahudiler, Romanlar veya eşcinsellerden bahsetmiştir?
Dahası, Papa Fransuva sadece bir ruhani lider değildir. Papa Fransuva aynı zamanda (Vatikan ismiyle) bağımsız bir devlet olan ve Katolik Hristiyanların liderliğini elinde bulundurduğu için dünyada etkin bir konuma sahip Roma Katolik Kilisesi’nin dünyevi lideridir. Böyle etkin bir devletin dünyevi lideri olarak Papa Fransuva’nın sadece çıkarlarına uyan konulardan bahsetmeyip, Müslümanları marjinalleştirmekten kaçınması gerekmektedir; zira bu marjinalleştirici tutum Hristiyan-Müslüman sürtüşmesi yaratmaktan başka bir işe yaramayacaktır. Müslümanların da Hristiyanlar ve diğer inanç grupları gibi tarih içerisinde acılar çekmiş olduğunu kabul etmenin ve dillendirmenin bu kadar zor olmaması gerekir.
[1] “Pope Slams ‘”Great Powers” Over Armenian Genocide, Holocaust”, Asbarez, http://asbarez.com/137134/pope-slams-great-powers-over-armenian-genocide-holocaust/ . Ayrıca bakınız; “Pope Francis: 'Great Powers' Did Nothing When Jews Were Taken To Auschwitz”, Huffington Post, http://www.huffingtonpost.com/2015/06/21/pope-francis-auschwitz_n_7632276.html
[2] Mehmet Oğuzhan Tulun, “Hukuki ve Tarihi Bir Tartışmaya Dini Katmak”, AVİM, http://www.avim.org.tr/yorumnotlarduyurular/tr/HUKUKI-VE-TARIHI-BIR-TARTISMAYA-DINI-KATMAK---Mehmet-Oguzhan-TULUN/3994
[3] Mehmet Oğuzhan Tulun, “Papa Fransuva’nın Çifte Standardı”, AVİM, http://www.avim.org.tr/yorumnotlarduyurular/tr/PAPA-FRANSUVA%E2%80%99NIN-CIFTE-STANDARDI/4107
© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
VATİKAN’IN TARİH SÖYLEMİNDE OLUMLU DEĞİŞİM
Mehmet Oğuzhan TULUN 04.02.2016 -
BİR CEZALANDIRMA YÖNTEMİ OLARAK SOYKIRIM SUÇLAMASI
Mehmet Oğuzhan TULUN 26.05.2016 -
MİNSK GRUBU EŞ-BAŞKANLARININ DAĞLIK KARABAĞ SORUNU KONUSUNDAKİ ORTAK BEYANATI
Mehmet Oğuzhan TULUN 13.05.2014 -
ERMENİSTAN’DA TERÖRİST SEMPATİZANLIĞI
Mehmet Oğuzhan TULUN 17.05.2015 -
ULUSLARARASI HRANT DİNK ÖDÜLLERİ VE TANER AKÇAM
Mehmet Oğuzhan TULUN 30.09.2015
-
RUS VE ÇİN DONANMALARININ DOĞU AKDENİZ’DE ORTAK ASKERİ TATBİKATI
Alev KILIÇ 28.05.2015 -
İSVEÇ, ERMENİ, SÜRYANİ/KELDANİ ÖLÜMLERİNİ SOYKIRIM OLARAK TANIYAN YASA TASARISINI GERİ ÇEKTİ
Cemre Dilay BOZTEPE 25.05.2015 -
TANER AKÇAM TARİH DERSİ VERMEYE KALKIŞIRSA
Maxime GAUIN 22.02.2015 -
AVRUPA DEĞERLERİ YABANCI DÜŞMANLIĞI TARAFTARLARI TARAFINDAN YENİDEN SORGULANIYOR
Hazel ÇAĞAN ELBİR 11.03.2019 -
LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASININ İMZALANMASININ DOKSAN YEDİNCİ YILDÖNÜMÜ
Teoman Ertuğrul TULUN 23.07.2020
-
THE TRUTH WILL OUT -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2023 -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2022 -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2021 -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2020 -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2019 -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2018 -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
Ermeni Sorunu Temel Bilgi ve Belgeler (2. Baskı)
-
EU-TÜRKİYE COOPERATION IN CENTRAL ASIA AND SOUTH CAUCASUS: TOWARDS SUSTAINABLE ENGAGEMENT IN ENERGY AND CONNECTIVITY -
AVİM 2023 YILLIK RAPOR | ANNUAL REPORT -
ÇAĞDAŞ BATI AVRUPA AKADEMİ DÜNYASINDA IRKÇILIĞIN VE YABANCI DÜŞMANLIĞININ ARAŞTIRILMASININ ZORLUĞU: FRANSA ÖRNEĞİ
-
"DEVAM EDEN DEVLET-HALEF DEVLET TARTIŞMALARI VE ULUSLARARASI SORUMLULUĞA HALEFİYET TEORİLERİ IŞIĞINDA ERMENİ MESELESİ" BAŞLIKLI KONFERANS