
Papa Hazretleri Fransuva, Birinci Dünya Savaşı sırasında hayatını kaybeden Ermenileri yüzüncü yılında anma vesilesiyle 12 Nisan 2015’te Vatikan’daki Aziz Petrus Bazilikası’nda bir ayin yönetmiştir. “Yüz yıl önceki elim olaylar” ile ilgili yayınladığı mesajda, bu olayları “genelde 20. yüzyılın ilk soykırımı olarak anılan” şeklinde dolaylı bir anlatımla tanımlamıştır.
Birinci Dünya Savaşı sırasında yaşanan Ermeni kayıplarına ilişkin dolaylı bir soykırım iması bile, tarihsel gerçeklerin saptırılması ve hukuksal ve yargısal temellerin gözardı edilmesi anlamına gelmenin yanı sıra, Türk halkına karşı bir saldırı ve Turkiye’ye yönelik karalamaların önde gelen bir unsurudur.
Papa Hazretlerinin bu açıklamalarına, dünyanın başka bir köşesinden, eski bir Alman sömürgesi olan Namibya’dan da, tarihin çarpıtılması açısından bir eleştiri geldiği görülmektedir. Namibya’nın Windhoek şehrinde çıkan “New Era” adlı günlük gazetede bir makale yayınlayan Charles Mubita şunları dile getirmiştir: “Yirminci yüzyılın ilk soykırımı Ermenistan’da değil, 1904 yılında Namibya’da, Namibyalılara karşı yapılmıştır… Bu çarpıtma münferit bir olay değildir ve kilisenin Afrika’nın sömürgeleşmesindeki rolünü doğrulamaktadır… Papalığın bu açıklaması kabul edilemezdir. Bu açıklama, tartışmalı olmanın yanında, önyargıya dayanmakta, tarihi saptırmakta ve Namibyalılara karşı işlenen soykırımını kabul etmeyi reddetmektedir.”
Makalenin yazarın, Ermenilere yakınlık duymaktan kaçınmadığı, ancak olaylar hakkında tarafsız bilgi sahibi olmadığı görülmektedir. Tek taraflı Ermeni anlatısının bir parçasını teşkil eden “Ermenilerin Osmanlı Türkleri tarafından katledilmesi” veya “Ermenilere yönelik soykırım” şeklindeki kulaktan dolma ifadelere de yazısında yer vermiştir. Bu durum, Namibyalıların talihsiz kaderiyle Birinci Dünya Savaşı’nda hayatlarını kaybeden Ermenilerin veya sömürgeci Alman ordusunun yürüttüğü harekatla Osmanlı ordusunun hayatta kalma mücadelesi arasında bir benzerlik olmadığını daha yaygın biçimde anlatabilme görevinin yerine getirilmesinde Türk tarihçilerine düşen yükümlülüğün başka bir örneğini teşkil etmektedir.
Papa Fransuva’nın mesajına geri dönersek, “Tanrı, Ermeni ve Türk halklarının yeniden uzlaşma yoluna girmesini sağlasın ve Dağlık Karabağ'da barış olsun. Geçmişteki anlaşmazlık ve gerginliklere rağmen, Ermeniler ve Türkler uzun süre barış içinde bir arada yaşadılar ve bütün şiddetin ortasında dahi dayanışma ve karşılık yardımlaşma içerisinde oldular. Ancak bu şekilde yeni kuşaklar kendilerine daha iyi bir gelecek yolunu açabilir ve birçoklarının fedakarlıkları adalet ve barışın tohumu olabilir” sözleriyle ifade edilen temennilere tamamen katılmaktayız.
Gerçekten de, uzlaşma için tarafları teşvik etmek ve tartışma cesareti sağlamak ve geçmişin ortak acıları hususunda karşılıklı bir anlayışa varmak gerekmektedir. Azerbaycan’a ait Dağlık Karabağ’ın ve çevresindeki yedi bölgenin işgaline çözüm getirmek de adalet ve barışın sağlanması için gerekmektedir.
© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
ERMENİSTAN İLE İMZALANAN PROTOKOLLER
Alev KILIÇ 22.10.2012 -
ERMENİ TERÖRİZMİ ÖZENDİRİLİYOR
Alev KILIÇ 01.08.2013 -
ERMENİSTAN VE ERMENİ DİYASPORASI
Alev KILIÇ 08.10.2012 -
AVRUPA BİRLİĞİ EKONOMİK KRİZİ VE GÜNEY KIBRIS RUM YÖNETİMİ
Alev KILIÇ 14.01.2013 -
NAMİBYA'DAN PAPA HAZRETLERİ FRANSUVA'YA ÇAĞRI
Alev KILIÇ 12.05.2015
-
AVRUPA BİRLİĞİ 60’INCI YIL DÖNÜMÜ KUTLAMALARINDA KURULUŞ İLKELERİNE GÖLGE DÜŞÜRDÜ
Mehmet Oğuzhan TULUN 06.04.2017 -
ALMANYA NEDEN SİLAHLANMA KAPASİTESİNİ ARTIRIYOR?
Şevval Beste GÖKÇELİK 06.04.2022 -
ERİVAN’DA DÜZENLENEN “FRANKOFONİ” ZİRVESİNİN ARDINDAN KANADA’NIN TUTUMUNA GENEL BİR BAKIŞ
Hazel ÇAĞAN ELBİR 15.11.2018 -
TÜRKİYE-ERMENİSTAN ARASINDAKİ NORMALLEŞME GİRİŞİMİNE DAŞNAKSUTYUN’UN TEPKİSİ
Turgut Kerem TUNCEL 06.01.2022 -
ERMENİSTAN İLE İMZALANAN PROTOKOLLER
Alev KILIÇ 21.10.2012
-
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
THE TRUTH WILL OUT -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
“ERMENİ DİASPORASININ 1915 OLAYLARI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ” BAŞLIKLI KONFERANS