“Hem sıcak hem soğuk üflemek” çok kullanılan bir Fransız deyimidir. Fikir değiştirmek veya bir konuda birbirinin zıttı iki fikri aynı zamanda savunmak anlamına gelir. Fransa’nın Ermeni Sorunu’ndaki tutumu bu deyime uygun bir gelişme göstermektedir. Türk-Ermenistan anlaşmazlığının en temel öğesi soykırım iddialarıdır. Bu iddiaları reddedenlerin cezalandırılmasına ilişkin bir kanun tasarısı bu yıl Mayıs ayında Fransız Senatosu tarafından, Anayasa’ya aykırı olduğu belirtilerek reddedilince Fransa Ermenileri, söz konusu tasarının kabulü için çaba göstermeyen Başkan Sarkozy’ye karşı cephe almışlardı. Başkan buna başta pek önem vermemiş ancak ara seçimlerde Sosyalistler Senato’da çoğunluğu ele geçirince ve ardından da Ermeni görüşlerini benimsemesiyle bilinen François Hollande Sosyalist Partisi’nin cumhurbaşkanı adayı olunca hemen tutum değiştirmiş ve Ermenistan’a geçen ay yaptığı ziyarette sempatik görünmek için mümkün olan her şeyi yapmış, ayrıca söz konusu kanun tasarısının kabulü için çaba göstereceğini de söylemişti. Kısaca Başkan Sarkozy aniden fikir değiştirerek Türkiye’ye karşı “soğuk üflemeye” başlamıştı. Ne var ki iki buçuk milyonluk Ermenistan ve yaklaşık üç yüz bin Fransız Ermeni seçmeni uğruna Türkiye çapında ve gücünde bir ülkeyle ciddi bir anlaşmazlık içine girmek siyasi gerçekçilik ile bağdaşmadığından bu durumu olanaklar ölçüsünde değiştirebilmek, diğer bir deyimle Türkiye’ye karşı biraz “sıcak üflemek” görevi Dışişleri Bakanı Alain Juppé’ye düşmüştür. Fransa’nın, Almanya ile birlikte Türkiye’nin AB üyeliğine en fazla engel çıkartan ülke olmasına karşın Juppé, Avrupa Birliği iç reformlarını tamamladıktan sonra Birliğin genişletilmesi konusunda ilerleme kaydedilebileceğini, diğer bir deyimle Türkiye’nin üyeliğinin ele alınabileceğini belirterek ve müzakerelerde yeni üç faslın açılmasına taraftar olduklarını da belirterek Türkiye’nin AB üyeliği konusunda, kesin olmayan bazı ümitler vermiştir. Türkiye ile Fransa arasında ikinci önemli anlaşmazlık olan Ermeni Sorunu’nda ise Türkiye’nin “Tarihçiler Komisyonu” önerisini benimsediğini, elbette bu Komisyon’un Ermenistan’ı da içermesi gerektiğini ve bu konudaki toplantıların Paris’te yapılabileceğini söylemiştir. Ancak, ihtiyatı elden bırakmayarak, bu konuyu Başkan Sarkozy’e sunacağını da ifade etmiştir. Kısaca Juppé, yukarıda değindiğimiz gibi, Türkiye’ye karşı “sıcak üfleyerek” Türkiye’nin Fransa’ya karşı olan tutumunda bir yumuşama sağlamaya çalışmıştır. Ancak yakından bakıldığında Fransız Dışişleri Bakanı’nın ne Avrupa Birliği konusunda ne de Ermeni Sorunu’nda Fransa’nın tutumunda köklü bir değişiklik anlamına gelebilecek bir beyanda bulunmadığı görülmektedir. Tahmin edileceği gibi Juppé’nin sözlerine karşı Ermeni çevrelerinin tepkisi sert olmuştur. Fransa’daki Ermeni basını “Fransa’nın patronu kim? Sarkozy mi Juppé mi?” olduğunu sorgularken Ermenistan’da hükümet koalisyonunun büyük ortağı Cumhuriyetçi Parti’nin Sözcüsü Eduard Şarmazanov soykırım konusunu hiçbir zaman tartışılmayacağı hakkında bilinen Ermeni görüşlerini tekrarladıktan ve bu konunun tarihi değil siyasi olduğunu, o nedenle de siyasi bir çözüm gerektirdiğini ifadeyle soykırım iddiaları aracılığıyla Ermenistan’ın Türkiye’den malların iadesi, tazminat alınması ve diğer taleplerini gerçekleştirmeyi amaçladığını imâ etmiştir. Henüz Ermenistan hükümet çevrelerinden bir tepki gelmemiş olmakla beraber Ermenistan’ın yakın ilişkiler içinde olduğu Fransa’yı bu konu nedeniyle rencide edebilecek bir tutum alması beklenmemelidir. Buna karşın Ermenistan’ın, 1990 tarihli Bağımsızlık Bildirgesi’ne ve Türkiye-Ermenistan Protokolleri hakkındaki 12 Ocak 2010 tarihli Anayasa Mahkemesi kararına dayanarak, “soykırım gerçeğinin tartışılamayacağını” tekrar ileri sürüp, tarihçiler komisyonu önerisini, şimdiye kadar olduğu gibi, kabul etmemesi olasılıdır.
© 2009-2021 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
ESKİ SİGORTA POLİÇELERİ
Ömer Engin LÜTEM 19.12.2010 -
TÜRKİYE’DEKİ HIRİSTİYANLARIN HAKLARI VE ABD KONGRESİ
Ömer Engin LÜTEM 19.06.2011 -
ERMENİSTAN’DAKİ RUS ÜSSÜ (1)
Ömer Engin LÜTEM 23.08.2010 -
FRANSIZ KANUNUNUN KABULÜ VE SONRASI
Ömer Engin LÜTEM 24.01.2012 -
AMERİKAN SEÇİMLERİ VE ERMENİLER
Ömer Engin LÜTEM 05.11.2012
-
TÜRKİYE-AZERBAYCAN VE ERMENİSTAN İLİŞKİLERİ KONULU PANEL DÜZENLENDİ
AVİM 15.04.2014 -
DİASPORA ERMENİLERİ VE TAZMİNAT GİRİŞİMLERİ: MOVSESİAN DAVASI’NIN YANSIMALARI I
Aslan Yavuz ŞİR 26.02.2012 -
ALTAY CENGİZER İLE 3 NİSAN 2015 CUMA GÜNÜ GERÇEKLEŞTİRİLEN SOHBET TOPLANTISI
Ali Kenan 07.04.2015 -
ERMENİSTAN’IN YENİ HÜKÜMETİ
Ömer Engin LÜTEM 25.06.2012 -
AVİM’E “STRATEJİK VİZYON” ÖDÜLÜ
AVİM 24.09.2013
-
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2022 -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2021 -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2020 -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2019 -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2018 -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
Ermeni Sorunu Temel Bilgi ve Belgeler (2. Baskı)
-
“MODERN TÜRK DEVLETİNİN KURULUŞUNUN ARKA PLANI: TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ” BAŞLIKLI KONFERANS