Dağlık Karabağ bölgesiyle ilgili olan sorun 26 seneden beri devam etmektedir. Bu meseleyi süresiz bir şekilde devam edecek, “donmuş” bir soruna dönüştürme çabası vardır. Dağlık Karabağ’daki mevcut durum, Azerbaycan’dan bağımsızlık iddiasında bulunan Dağlık Karabağ Ermenileri ile düzeni iç içe geçmiş olan Ermenistan Cumhuriyeti’nin çıkarlarıyla kesinlikle örtüşmektedir. Dağlık Karabağ Ermenilerinin bağımsızlık iddiası, hiçbir ülke tarafından (Ermenistan dâhil) veya hiçbir uluslararası örgüt tarafından tanınmamaktadır; zira Ermenistan’ın ve bağımsızlık iddiasında bulunan Dağlık Karabağ Cumhuriyeti’nin, Karabağ Savaşı sırasında yaptıkları saldırgan eylemler için hiçbir yasal dayanakları veya geçerli bir gerekçeleri yoktur. Bir yandan da, Dağlık Karabağ’daki mevcut durum tartışmasız bir şekilde Azerbaycan’ın zararınadır, çünkü toprakları olan Dağlık Karabağ ve çevresindeki yedi bölge, Karabağ Savaşı’nın patlak vermesinden bu yana yasal dayanağı olmayan bir işgal altındadır.
Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı’nın Minsk Grubu, 1994 yılında Dağlık Karabağ sorununa barışçıl bir çözüm bulmak amacıyla kuruldu. Bu grup; Belarus, Almanya, İtalya, İsveç, Finlandiya, Türkiye, Fransa, ABD, Rusya ve anlaşmazlık yaşayan taraflar olan Ermenistan ve Azerbaycan’dan oluşmaktadır. 1995 yılında, Minsk Grubu’nun yürütme faaliyetlerini gerçekleştirmesi açısından; Fransa, ABD ve Rusya’nın temsilcilerinden oluşan bir eş-başkanlık oluşturulmuştur. Bu tarihten bu yana Minsk Grubu’nun faaliyetlerini bu üç eş-başkan yönlendirmiştir.
Bu bakımdan Minsk Grubu’nun Amerikalı eş-başkanı Büyükelçi James Warlick’in yakın zamanda yaptığı beyanatlar ilginçtir. Sayın Warlick, 7 Mayıs’ta Carnegie Uluslararası Barış Vakfı’nda bir konuşma yapmıştır. “Dağlık Karabağ: Bir Çözüm için Kilit Noktalar” adlı konuşmasında Sayın Warlick, kendi ifadesiyle Dağlık Karabağ sorununa yönelik olan Amerikan politikasını ana hatlarıyla anlatmıştır.
Konuşması sırasında, Sayın Warlick Dağlık Karabağ sorununa dâhil olan tüm taraflar için faydalı olacak, uygulanabilir bir barış için uyulması gereken altı unsurdan bahsetmiştir. Böyle bir amaç çerçevesinde, Sayın Warlick’in ortaya koyduğu altı unsurdan dördü yapıcı niteliktedir: Dağlık Karabağ için nihai bir yasal statü konusunda tarafların bir karara varması gerekmektedir, Dağlık Karabağ dışındaki işgal altındaki topraklar Azerbaycan’a geri verilmelidir, yerlerinden edilmiş insanlar ve mülteciler eski ikamet yerlerine geri dönebilmelidir, ve bir uluslararası güvenlik garantisi olarak bir barış gücü oluşturulmalıdır.
Ancak kalan unsurlardan bir tanesinde Sayın Warlick, Dağlık Karabağ bölgesine en azından kendi kendini yönetme hakkının verilmesi gerektiğini belirtmiştir. Bu noktada Sayın Warlick, açık bir şekilde Dağlık Karabağ’ın hukuki olarak Azerbaycan’ın bir parçası olduğunu ve şu anda Ermeni işgali altında olduğunu, bu sebeple de Azerbaycan’a geri verilmesi gerektiğini belirtmemiştir.
Daha hassas olan unsurda ise Sayın Warlick, Ermenistan ile Dağlık Karabağ arasında, Lachin bölgesi üzerinden güvenli geçiş sağlayacak kadar geniş bir koridor oluşturulması gerektiği fikrini ortaya koymuştur. ABD, Fransa ve Rusya ile beraber, tüm tarafların lehine olacak bir barış adına Dağlık Karabağ konusunda dengeli bir tutum sergilediğini ileri sürmektedir. Ancak Sayın Warlick, benzer bir nitelikte olacak olan, Azerbaycan’ı - arada Ermenistan olması sebebiyle - kendisinden kopuk olan toprak parçası Nahcivan’a birleştirecek bir koridor fikrini ortaya koymamıştır. Dengeli olmak adına Sayın Warlick, bu konuda benzer bir sıkıntısı olan Azerbaycan için en azından böyle dengeleyici nitelikteki bir koridorun oluşturulmasını önermeliydi. Böyle bir öneride bulunmadığı için Sayın Warlick’in sözleri, Ermenistan yanlısı beyanatlar olarak algılanmaya meyillidirler.
Genel olarak Fransa, ABD ve Rusya; yaptıkları açıklamalarda Dağlık Karabağ’daki durumu Azerbaycan topraklarına yapılan bir Ermeni işgali olarak yorumlamışlar ve Dağlık Karabağ’ı bağımsız bir devlet olarak tanımadıklarını ortaya koymuşlardır. Dağlık Karabağ sorununa barışçıl bir çözüm bulma hedefi ileri sürülmüş olmasına rağmen, bugüne kadar işgalin sona erdirilmesi yönünde hiçbir somut adım atılmamıştır ve sorumlu olana karşı hiçbir yaptırım uygulanmamıştır. Sayın Warlick’in yakın zamandaki beyanatları, Azerbaycan’ın Dağlık Karabağ sorunu konusundaki çıkarları ve sıkıntılarına karşı belli bir umursamazlık olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda ve yakın zamanda ortaya çıkan uluslararası siyasi konjonktür bağlamında, en azından Türkiye’nin bakış açısından, Minsk Grubu eş-başkanları Minsk Grubu’nun görüşlerini ve temel ilkelerini temsil etme yeteneklerini kaybetmeye başlamıştır.
© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
DİN VE ÇİFTE STANDARTLAR
Mehmet Oğuzhan TULUN 22.04.2016 -
SON UMUT: SAVAŞIN ADİL BİR ŞEKİLDE GÖSTERİLMESİ
Mehmet Oğuzhan TULUN 26.02.2015 -
DÜNYA KİLİSELER KONSEYİ NEDİR?
Mehmet Oğuzhan TULUN 06.03.2014 -
TAYVAN’DAKİ SİYASİ DÖNÜŞÜM: TSAİ ING-WEN ÇİN CUMHURİYETİ DEVLET BAŞKANI SEÇİLDİ
Mehmet Oğuzhan TULUN 21.01.2016 -
DAĞLIK KARABAĞ’DA BARIŞ İÇİN BÜYÜKELÇİ WARLİCK’İN ORTAYA KOYDUĞU ALTI UNSUR
Mehmet Oğuzhan TULUN 08.05.2014
-
PATRİK SEÇİMİ KONUSUNDA GELENEKSEL SÜRECE NEDEN KARŞI ÇIKILMAKTADIR?
AVİM 13.11.2017 -
AKÇAM'IN TAHRİFATLARI DEVAM EDİYOR
AVİM 08.02.2018 -
FRANSIZ ERMENI LOBİSİ DESTEKÇİSİ YOLSUZLUKDAN HÜKÜM GİYDİ
Maxime GAUIN 22.10.2015 -
BATI BASININDAKİ TARAFLI TUTUMA RAĞMEN DAĞLIK KARABAĞ’I ANLAMAK
Tutku DİLAVER 06.01.2021 -
SEÇİM YILI GERİLİMİ: ABD’DE LOBİLER VE TUTULMAYAN VAATLER
Tuğçe TECİMER 10.09.2024
-
THE TRUTH WILL OUT -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2023 -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2022 -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2021 -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2020 -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2019 -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2018 -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
Ermeni Sorunu Temel Bilgi ve Belgeler (2. Baskı)
-
EU-TÜRKİYE COOPERATION IN CENTRAL ASIA AND SOUTH CAUCASUS: TOWARDS SUSTAINABLE ENGAGEMENT IN ENERGY AND CONNECTIVITY -
AVİM 2023 YILLIK RAPOR | ANNUAL REPORT -
ÇAĞDAŞ BATI AVRUPA AKADEMİ DÜNYASINDA IRKÇILIĞIN VE YABANCI DÜŞMANLIĞININ ARAŞTIRILMASININ ZORLUĞU: FRANSA ÖRNEĞİ
-
"ERMENİ SORUNUNU ANLAMAK" BAŞLIKLI KONFERANS