Erhan Türbedar, TEPAV Dış Politika Analisti
Yeni Balkan, 14 Haziran 2010
2 Haziran 2010’da Saraybosna’da AB-Batı Balkanlar Zirvesi düzenlendi. Zirvede reformlara devam etmeleri için Batı Balkan ülkelerine çağırı yapılarak, geleceklerinin AB’nde olduğu belirtildi. Batı Balkan ülkeleri AB üyesi olabilme yolunda kararlı adımlar atmaya ve ortak duruş içinde bulunmaya hazır olduklarını göstermeye başardı. Ancak AB liderlerinin, bölge ülkelerinin Birliğe katılımı konusunda uzun süredir yeterince ortak bir duruş sergileyemediği söylenebilir.
1990’ların başlarından beri AB’nin Batı Balkanlar’da siyasi, askeri ve ekonomik etkinliği olmuştur. Bölgede uzun süren savaşlar döneminin ardından ise, AB Batı Balkanlar’ı kanunların işlediği, demokrasi anlayışının kökleştiği, insan haklarının garanti edildiği ve piyasa ekonomisinin geçerli olduğu istikrarlı bir bölgeye dönüştürme yönünde adımlar atmaya başladı. Bu yöndeki dönüşümü teşvik etmek için 2000 yılından beri Brüksel, Batı Balkanlar’ın geleceğinin AB içinde olduğuna dair mesajları tekrarlayıp duruyor. Haziran 2003’teki Selanik Zirvesi’nde ise, şartlar yerine getirildikçe Batı Balkan ülkelerinin AB üyeliğine kabul edileceği somut bir şekilde belirtildi.
İşler yoluna gidiyor derken, 2000’li yılların ikinci yarısında AB “Birliğin özünün” ve “Birliğin geleceğinin” sorgulandığı bir sürece girdi. Daha sonra 2008 yılında baş gösteren küresel ekonomik kriz de Brüksel’in Batı Balkanlar’a ilişkin yönelik genişleme sürecini ağırdan çalıştırmasına neden oldu. Neticede, 2000’li yılların ikinci yarısından sonra AB bir taraftan Batı Balkanlar’daki reform süreçlerini yakından izlemeye devam etti, öbür taraftan ise yeni genişleme dalgasına yönelik artan kuşkuculuk yüzünden, bölgede söz konusu reformların hızlı ilerlememesini temenni etti. Hâlâ Batı Balkan ülkelerinde, AB’nin günün birinde kendilerine yönelik politikasını değiştirebileceğinden ve verdiği taahhütleri yerine getirmeyeceğinden endişe edenler bulunuyor. Bu endişelerin canlı kalıyor olmasının nedeni ise, AB liderlerinin Batı Balkanlar’ın geleceğine ilişkin ortak bir tutum sergileyemiyor olmasıdır. Örneğin Avrupa’nın bazı başkentlerinde, Hırvatistan’ın AB’ne alınmasından sonra, genişleme sürecinin bekletmeye alınacağına dair söylentileri duymak mümkündür. Nitekim Saraybosna’daki AB-Batı Balkanlar Zirvesi’nde, bölgenin geri kalan ülkelerinin yaklaşık hangi tarihlerde Birliğe üye olabilecekleri, hatta ne zaman müzakerelere başlayabilecekleri konusunda bile herhangi bir şey söylenmedi. Bu açıdan bakıldığında, Haziran 2010’da Saraybosna’daki zirvede bölgeye ilişkin verilen mesajların, Haziran 2003’te Selanik Zirvesi’nde verilen mesajlardan pek öteye geçemediği söylenebilir.
Saraybosna zirvesini Selanik zirvesinden farklı kılan tek şey, Birliğe üyelik koşularının daha da zorlaştırıldığına dair sinyallerin verilmiş olmasıdır. Saraybosna zirvesinin sonunda kabul edilen ortak bildiride, Batı Balkanlar’da en büyük sorunun hukukun üstünlüğü olduğunun altı çiziliyor. Hukukun üstünlüğünün bu şekilde altının çiziliyor olmasına sebebiyet veren Bulgaristan ve Romanya olduğu söylenebilir. Bulgaristan ve Romanya reformlarını tamamlamadan AB tam üyesi oldu. Özellikle adli reformlar, organize suçlara karşı mücadele ve idari kapasitelerin geliştirilmesi gibi alanlarda yeterince başarı sağlayamamışlardı. Bulgaristan ve Romanya bu konuda günümüzde bile sıkıntılar yaşıyor. İşte bu iki Balkan ülkesinden ders alan Brüksel’in, hukukun üstünlüğü konusunda Batı Balkan ülkelerine karşı daha az toleranslı davranması bekleniyor.
AB’nin Balkan ülkelerine yönelik politikasının arkasında duran temel itici gücün, güvenlik endişeleri olduğu söylenebilir. AB’nin kendi güvenlik endişeleri yüzünden eninde sonunda bütün Batı Balkan ülkelerini üyeliğe kabul edeceği söylenebilir. Nitekim Balkanlar güvenli olmadan, AB de güvende olamayacaktır. Batı Balkanlar’da bölgesel çatışmalar ihtimali azaldıysa da, tamamen ortadan kalkmamıştır. Çünkü bölgede sorunlar çözülmüş değil, AB’ye üyelik perspektifi sayesinde dondurulmuştur. Batı Balkanlar AB dışında bırakılırsa, bölgedeki sorunlar yeniden alevlenebilir, AB’nin güvenliği ise bundan yakından etkilenir. Brüksel’in büyük harcamalarla Batı Balkanlar’da güvenliği sağlayacağına, bu ülkeleri AB üyeliğine alması daha mantıklı olacaktır.
Henüz Yorum Yapılmamış.
- AB'NİN TÜRKİYE'Yİ İSTEMİYORUM RAPORU-25 Şubat 2011 Avrupa - AB 12.04.2009
- RUM BASINI DOWNER'İ KIBRIS'TA BAŞKA NEW YORK'DA BAŞKA KONUŞMAKLA SUÇLADI Avrupa - AB 12.04.2009
- KREMLİN VE GRU’DA GÖREV DEĞİŞİKLİKLERİ-5 Ocak 2012 Kafkasya ve Türk-Ermeni İlişkileri 12.04.2009
- ERMENİSTAN’IN PROTOKOLLERİ ONAYLAMAYI DURDURMASI - 23 Nisan 2010 Kafkasya ve Türk-Ermeni İlişkileri 12.04.2009
- POLİTİK PSİKOLOJİ DERNEĞİ ERMENİ SEMPOZYUMU - 28 Aralık 2009 Kafkasya ve Türk-Ermeni İlişkileri 12.04.2009
-
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
THE TRUTH WILL OUT -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
"TÜRK-ERMENİ İLİŞKİLERİNİN DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI" BAŞLIKLI KONFERANS