Anadolu Ajansı (15 Ocak 2019)
Bosna Hersek'te 1990'lı yıllarda yaşanan savaşı sonlandıran Dayton Barış Anlaşması'nın getirdiği karmaşık siyasi yapı, seçimlerin ardından hükümetlerin uzun süre kurulamamasında da etkin rol oynuyor.
Bosna Hersek Federasyonu (FBIH) ve Sırp Cumhuriyeti (RS) olmak üzere iki entiteden oluşan ülkede, FBIH içinde de 10 kanton bulunuyor. Tüm kantonların, entitelerin kendi parlamentoları ve hükümetleri olduğu gibi, devlet düzeyinde de bir Bakanlar Konseyi bulunuyor.
7 Ekim'de yapılan seçimlerin resmi sonuçlarının açıklanmasıyla kanton, entite ve devlet düzeyindeki parlamentolarda sandalye elde eden siyasi partiler, parlamentoda çoğunluğu sağlamak ve hükümeti kurmak için koalisyon görüşmelerine başladı.
Devlet düzeyindeki Bakanlar Konseyi'nin parlamentoda güvenoyu almasını sağlayacak bir çoğunluk henüz oluşturulamazken, siyasi görüşü fark etmeksizin tüm partiler birbiriyle görüşmeye devam ediyor.
RS'de hükümet kuruldu
Entiteler düzeyinde şu ana kadar sadece RS'de hükümet kurulabildi.
7 Ekim'deki seçimlerde Devlet Başkanlığı Konseyinin Sırp üyeliğine seçilen Milorad Dodik'in genel başkanlığını yaptığı Bağımsız Sosyal Demokratlar Birliğinin (SNSD) RS'de yüzde 31 oy alması, hükümet kurma çalışmalarının daha hızlı başarıya ulaşmasında önemli rol oynadı. 16 bakanlıktan sekizini SNSD'nin aldığı hükümette, Sosyalist Parti (SP), Demokrat Halk İttifakı (DNS), Halk Demokrat Hareketi (NDP), Birleşmiş Sırp Cumhuriyeti ve Demokrat Birliğinden (DEMOS) isimler de yer aldı.
Ülkedeki bir diğer entite FBIH'de de henüz hükümet kurulamazken, FBIH içindeki 10 kantonun sadece üçünde yeni hükümetler göreve başladı.
Seçimlerin kazananı SDA, muhalefette bırakılıyor
Seçimlerin ardından hükümetin ilk kurulduğu kanton, Bosna Hersek Hırvat Demokrat Birliğinin (HDZ BIH) yüzde 65 oyla tek başına iktidar olduğu Batı Hersek Kantonu oldu. Batı Hersek Kantonu'nda hükümet 17 Aralık'ta kurularak, resmen göreve başladı.
Saraybosna Kantonu'nda da hükümet, altı siyasi partinin koalisyon oluşturmasıyla kurulabildi. Seçimlerde Saraybosna Kantonu'nda en fazla oyu alan Demokratik Eylem Partisi (SDA), hükümette yer almadı. SDA'nın saf dışı bırakıldığı hükümette Halk ve Adalet Partisi (NIP), Daha İyi Gelecek İttifakı (SBB), Bosna Hersek Bağımsızlar Listesi (NBL), Bizim Parti (NS), Demokratik Cephe (DF) ve Sosyal Demokrat Parti (SDP) yer aldı.
SDA, Una-Sana Kantonu'nda da birinci parti olmasına rağmen yeni hükümet dışında bırakıldı. Una-Sana Kantonu'nda yeni hükümeti, Demokratik Etkinlik Partisi (A-SDA), SBB, SDP ve Bağımsız Cephe (NB) oluştururken, SDA muhalefette kaldı.
Öte yandan HDZ'nin yüzde 51 oy aldığı ve mecliste çoğunluğa sahip olduğu Posavina Kantonu'nda da Djuro Topic hükümeti kurmakla görevlendirildi. Bu kantonda da en yakın zamanda hükümetin güvenoyu alması ve göreve başlaması bekleniyor.
Bu arada, 7 Ekim'deki seçimlerde ülkenin en yetkili makamı olan Devlet Başkanlığı Konseyinin Boşnak üyeliğine SDA'dan Sefik Dzaferovic, Sırp üyeliğine SNSD'den Milorad Dodik ve Hırvat üyeliğine de DF'den Zeljko Komsic seçilmişti.
16 ay sürdüğü dönemler de oldu
Sahip olduğu karmaşık yapı, Bosna Hersek'te her dört yılda bir yapılan parlamento seçimleri sonrasında hükümetlerin oluşturulmasını zorlaştırıyor.
Bosna Hersek'te 12 Ekim 2014'te yapılan son parlamento seçimlerinin ardından devlet düzeyindeki hükümet 5,5 ayda kurulurken, 2010'daki seçimlerin ardından ise devlet düzeyindeki hükümetin kurulması için 16 ay beklenmişti.
Bazı siyasi partilerin, sırasıyla önce kanton ve entitelerde, ardından devlet düzeyinde hükümet kurulması şartını koşması da hali hazırda dünyanın en karmaşık siyasi yapılarından birine sahip Bosna Hersek'te işleri daha da zorlaştırıyor.
Daha fazlası için; https://www.aa.com.tr/tr/dunya/bosna-hersekte-100-gundur-hukumet-kurulamadi/1364894
Henüz Yorum Yapılmamış.
- BULGARİSTAN, KRİPTO PARALARDAN ELDE EDİLEN KAZANÇLARA DAHA YAKINDAN BAKACAK Balkanlar 15.01.2019
-
AZERBAYCAN, 9 RUS MİLYONERİ SINIR DIŞI ETTİ
Kafkasya ve Türk-Ermeni İlişkileri
15.01.2019
- IRAK CUMHURBAŞKANI SALİH İLE ÜRDÜN KRALI ABDULLAH BÖLGEDEKİ GELİŞMELERİ GÖRÜŞTÜ Irak 15.01.2019
- FRANSA'DAN IRAK'A YENİDEN İMAR İÇİN 430 MİLYON EUROLUK KREDİ Irak 15.01.2019
-
İNGİLTERE'DE BREXİT OYLAMASI BUGÜN!
Avrupa - AB
15.01.2019
-
25.01.2016
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
12.06.2024
THE TRUTH WILL OUT -
27.03.2023
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
17.03.2023
PATRIOTISM PERVERTED -
23.02.2023
MEN ARE LIKE THAT -
03.02.2023
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
16.12.2022
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
07.12.2022
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
07.12.2022
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
01.01.2022
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
01.01.2022
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
03.06.2020
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
08.04.2020
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
12.06.2018
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
02.12.2016
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
01.07.2016
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
10.03.2016
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
24.01.2016
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
AVİM Konferans Salonu 24.10.2025
“BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI SONRASI TÜRK-ERMENİ İLİŞKİLERİ” BAŞLIKLI KONFERANS
