
Azerbaycan ve Ermenistan arasında yapılan sınır anlaşması çerçevesinde, Tavuş bölgesindeki dört köyün Azerbaycan’a iade edilmesi kararı Ermenistan’da protestolarla karşılanmaktadır. Protestolara, Tavuş bölgesi ruhani lideri Başepiskopos Bagrat Galstanyan önderlik etmektedir. Tüm Dünya Ermenileri Katolikosu II. Karekin’in de protesto hareketine destek verdiği bilinmektedir. Ermenistan’da Birinci Cumhuriyetin Kuruluşu kutlamaları sırasında 28 Mayıs günü, II. Karekin ve beraberindeki ruhaniler Sardarapat Anıtına girerken bir süre için polis tarafından engellenmiştir. Eçmiadzin’in yanısıra diğer dini kurumlar da gelişmeye tepki göstermiş, Türkiye Ermenileri Patrikliği’nden de konuyla ilgili bir açıklama yapılmıştır.
Yapılan açıklamada, 28 Mayıs 2024 tarihinde Ermeni güvenlik güçlerinin Tüm Dünya Ermenileri Katolikosuna yönelik tavrına tepki gösterildiği ifade edilmiş, ayrıca kilisenin tüm temsilcilerinin dayanışma içinde hareket etmesi gerektiği belirtilmiştir. Kiliselerin birbirlerini desteklemeleri anlaşılır bir durum olmakla birlikte, açık bir şekilde görülmektedir ki, Ermenistan gibi Güney Kafkasya’da demokratik duruşuyla gurur duyan bir devletin işlerine dinin karıştığını görmek şaşırtıcıdır. Din ve devlet işlerinin birbirine karıştırılması laik ve demokratik bir devlet bilinci ile çelişki barındırmaktadır.
Açıklamada ayrıca dikkat çeken bir eksiklik bulunmaktadır. Tavuş bölgesi ruhani lideri Başepiskopos Bagrat Galstanyan’ın dini sıfatını bir kenara bırakıp, başbakanlığa aday olduğu görülmektedir. Organize ettiği protestolardan birinde “Ermeni Soykırımı için Adalet Komandoları” (İng. JCAG, Justice Commandos of the Armenian Genocide) teröristi, T.C. Los Angeles Başkonsolosu Kemal Arıkan’ın katili ile son derece samimi görüntüleri zihinlerimizde çok tazedir. Bir teröristi kahramanlıkla öven bir din adamına verilmesi gereken tepki ise Türkiye Ermeni Patrikliği’nden gelmemiştir. Bir teröristle bir din adamının kol kola durması, “din” kavramıyla da “devlet” kavramıyla da bağdaşmamaktadır. Ermenistan’ın 1973-1984 yılları arasında terörle ilişkilendirilen imajı, bu tabloyla yeniden hatırlanmaktadır. Bu konu ile ilgili bir yazımız da hatırlardadır[1].
Açıklamada dikkat çeken bir husus daha vardır. “Her türlü siyasi tutumdan bağımsız olarak, uygar dünyanın benimsediği değerlerin çiğnenmesi Ermenistan devletinin çıkarına hizmet etmez[2].” cümlesi dikkat çekmektedir. Bu, İstanbul’daki Patrikhane’yi de siyaset sınırları içine sokabilecek bir cümledir. Dolayısıyla, İstanbul’daki Ermeni Patrikhanesi’nin Türkiye’de yaşayan Ermeni cemaatinin ruhani lideri olduğunu bilerek benzer atıflarda bulunurken özen göstermesinde yarar bulunduğu düşünülmektedir. Neticede, Türkiye sınırları içindeki bir kurumun, Ermenistan iç siyasetine ilişkin gelişmelere dair yorumda bulunması uygun düşmemektedir.
Sonuç olarak, Ermenistan’daki gelişmeler Güney Kafkasya’da tesis edilemeye çalışılan barış ve istikrarı gölgelemeye yöneliktir. Bu ortamda Ermenistan siyasetinin içine dini unsurların karışması ve din adamlarının teröristlerle çekinmeden samimi açıklamalar yapmaları ayrıca dikkat çeken ve rahatsızlık veren görüntülerdir. Bölgedeki olası bir karışıklıktan bütün bölge halklarının olumsuz etkileneceği hususunu hatırdan çıkarmamak gerekmektedir.
*Görsel: https://www.ermenihaber.am/tr/news/2022/01/25/Türkiye-Ermenileri-Patriği-Sahak-Maşalyan/224065
[1] Hazel Çağan Elbir, “Ermeni Apostolik Kilisesinin Bir Başpiskoposu ve Bir Katil El Ele – Erivan’daki Eylemlerin Perde Arkası,” avim.org.tr, AVİM, 15 Mayıs 2024, https://avim.org.tr/tr/Analiz/ERMENI-APOSTOLIK-KILISESININ-BIR-BASPISKOPOSU-VE-BIR-KATIL-EL-ELE-ERIVAN-DAKI-EYLEMLERIN-PERDE-ARKASI.
[2] AGOS, “Patrikhane’den Ermenistan’da Yaşanan Gelişmelerle İlgili Açıklama,” 31 Mayıs 2024, https://www.agos.com.tr/tr/yazi/30405/patrikhane-den-ermenistan-da-yasanan-gelismelerle-ilgili-aciklama.
© 2009-2025 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
20 HAZİRAN DÜNYA MÜLTECİLER GÜNÜ
Hazel ÇAĞAN ELBİR 22.06.2018 -
KİTAP TANITIMI: TÜRKİYE – ARNAVUTLUK İLİŞKİLERİ (BÜYÜKELÇİLİK ANILARI 1985-1988)
Hazel ÇAĞAN ELBİR 11.06.2018 -
AVRUPA’DA GEÇTİĞİMİZ HAFTA (4 EYLÜL – 10 EYLÜL 2017)
Hazel ÇAĞAN ELBİR 11.09.2017 -
WİKİPEDİA’NIN ALIŞILMIŞ ÇİFTE STANDARDINA ÖRNEKLER: “BATI AZERBAYCAN” VE “BATI ERMENİSTAN”
Hazel ÇAĞAN ELBİR 06.11.2024 -
ERMENİSTAN’IN “DENGE SİYASETİ”
Hazel ÇAĞAN ELBİR 17.03.2017
-
ERMENİSTAN'DA KABİNE DEĞİŞİKLİĞİ
Aslan Yavuz ŞİR 17.10.2016 -
MAKALE ÇAĞRISI: ERMENİ ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
AVİM 16.06.2015 -
PAPA FRANSUVA EKÜMENİZM İÇİN BASTIRIYOR
Mehmet Oğuzhan TULUN 29.06.2016 -
TÜRKPA KURULUŞUNUN 10.YILINDA İZMİR’DE TOPLANDI
Vuslat Nur ŞAHİN 22.11.2018 -
ESAD: SURİYE'DE ORDU ÜSTÜNLÜĞÜ SAĞLADI
Hande Apakan 13.04.2014
-
25.01.2016
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
12.06.2024
THE TRUTH WILL OUT -
27.03.2023
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
17.03.2023
PATRIOTISM PERVERTED -
23.02.2023
MEN ARE LIKE THAT -
03.02.2023
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
16.12.2022
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
07.12.2022
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
07.12.2022
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
01.01.2022
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
01.01.2022
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
03.06.2020
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
08.04.2020
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
12.06.2018
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
02.12.2016
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
01.07.2016
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
10.03.2016
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
24.01.2016
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
AVİM Konferans Salonu 24.10.2025
“BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI SONRASI TÜRK-ERMENİ İLİŞKİLERİ” BAŞLIKLI KONFERANS
