“BÖLGESEL İŞBİRLİĞİ BAŞARI ÖRNEĞİ: BTK ÇALIŞTAYI” ANKARA’DA YAPILDI
Paylaş :
PDF İndir :

24.06.2019


TCDD (24 Haziran 2019)

 

Avrasya Ekonomik İlişkiler Derneği  (EkoAvrasya) ile Azerbaycan’ın Türkiye Büyükelçiliğinin ortaklaşa düzenlediği “Bölgesel İşbirliği Başarı Örneği: Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu” Çalıştayı 22 Şubat 2018 tarihinde YHT Ankara Gar’da bulunan The Ankara Hotel’de düzenlendi.

Çalıştay’a Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakan Yardımcısı Yüksel Çoşkunyürek, TBMM Türkiye-Azerbaycan Parlemontolararası Dostluk Grubu Başkanı Adana Milletvekili Necdet Ünüvar, Antalya Milletvekili Mehmet Ünal, TCDD Genel Müdürü İsa Apaydın, TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürü Veysi Kurt, Avrasya Ekonomik İlişkiler Derneği (EkoAvrasya) Yönetim Kurulu Başkanı Hikmet Eren’in yanı sıra Azerbaycan, Gürcistan, Ukrayna ve Çin Büyükelçileri ile çok sayıda bürokrat, STK temsilcisi ve basın mensupları katıldı.

“Fiziki coğrafyayı da gönül coğrafyasını da birbirine bağlıyoruz”

Bakan Yardımcısı Coşkunyürek; küreselleşme hareketlerinin büyük ivme kazandığı günümüz dünyasında hızlı, konforlu ulaşım altyapılarının büyük öneme sahip olduğunu, Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan'ı kapsayan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Projesi ile fiziki coğrafyayı da gönül coğrafyasını da birbirine bağladıklarını belirtti.

BTK ile Orta Asya ve Avrupa'yı birbirine bağlayarak, iki kıta arasında ticari potansiyelin artmasına katkı sunduklarını söyleyen Coşkunyürek, son yıllarda Çin'in ekonomik büyümesi ve bunun neticesinde ortaya çıkan doğudan batıya yük hareketinin güzergâh üzerinde yer alan ülkelere önemli fırsatlar sunduğuna işaret etti.

“Ulaştırma ülkeler arasında sadece ekonomik değil, sosyal ve kültürel etkileşimi de sağlayacak”

Coşkunyürek, son 15 yılda çok modlu ulaşım ağının geliştirildiğini, bu kapsamda Marmaray, Avrasya Tüneli, 3. Boğaz Köprüsü gibi çok önemli mega projelerin hayata geçirildiğini, Türkiye'nin önümüzdeki yıllarda büyümesini sürdürmek adına üretim ve ihracat odaklı ticaret hacmini artırmaya yöneldiğini, ulaştırma sektörünün de Türkiye'nin ve Çin'e kadar uzanan güzergâha komşu ülkelerin ticaretini canlandıracak en önemli araç olduğunu, ekonomik girdi elde edilmesinin yanı sıra halklar arasında kültürel ve sosyal etkileşimle yakınlaşmaya imkan vereceğini anlattı.

 “Türkiye coğrafi konumu itibariyle kesişme noktasında yer alıyor”

"Çin'in İpek Yolu Ekonomik Kuşağı ve 21. yüzyıl deniz üzerinden İpek Yolu Programı, ulaştırma ağının genişletilmesini amaçlayan projeler olmasının yanı sıra, Orta Asya ve Hazar bölgesi ülkelerinin ekonomik gelişimine katkı sağlayacak önemli projelerdendir. Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan'ı kapsayan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projemiz ile Orta Asya ve Avrupa'yı birbirine bağlayarak iki kıta arasında ticari potansiyelin artmasına katkı sunuyoruz." diye belirten Coşkunyürek, Türkiye’nin coğrafi konumu itibariyle kesişme noktasında yer aldığını ve birçok projeye dahil olduğunu söyledi.

“BTK ile taşıma süresi 42-60 günden 12-15 güne inecek “

Coşkunyürek, Çin'in mevcut yıllık 240 milyon tona ulaşan Batı Avrupa ve ABD konteyner hareketliliği bulunduğunu, Batı Avrupa'ya deniz yoluyla 42-60 günde bunlar taşınabilirken BTK ile 12-15 günde götürülebileceği konusunda projeksiyonlar bulunduğunu hatırlattı. 

“ BTK’nın daha da etkin olması için idari ve teknik engellerin olmaması lazım”

Orta Koridor'un dahil olduğu ülkelerde taşımacıların seyahatleri açısından teknik ve idari prosedürleri kolaylaştıran bir dizi önlem alınması kanaatinde olduğunu dile getiren Coşkunyürek,  "Eğer Orta Koridor'un işleyen bir saat gibi herhangi bir aksaklığa ve probleme sebebiyet vermeden etkili ve verimli olmasını istiyorsak, ülkeler arasında herhangi bir idari veya teknik engel olmaması elzemdir. “diye konuştu.

Bölgede üç ülke tarafından gerçekleştirilen BTK Demiryolu gibi zorlu bir projenin sürdürülmesi ve aktif bir şekilde çalışması için yine üç ülkenin yakın ve uyumlu bir iş birliği sürdürdüğüne işaret eden Coşkunyürek, ülkelerimiz arasındaki bu iş birliğinin bölgemize örnek olması ve artarak ve çok boyutlu şekilde sürdürülmesi temennisinde bulundu.

829 km’lik BTK’nın Hazar geçişli “Orta Koridor”un önemli halkası olduğuna ve buradaki günlük ticaret akışının 1.5 milyar dolardan 2 milyar dolara çıkacağına ve Çin ile Avrupa arasındaki taşımaların 40-60 gün sürdüğüne işaret eden Bakan Yardımcısı, “BTK ve bağlantıları hayati önemde bir koridor. Bu koridor ile bu süre 12-15 güne düşüyor. Akdeniz’e de bağlantı sağlanıyor”. dedi.

“Çok yakında BTK’nın ilk yolcuları olacağız”

Gürcistan Ankara Büyükelçisi Irakli Koplatadze de Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye arasındaki stratejik ortaklığın, örnek diplomatik ve komşuluk ilişkilerinin, Asya ve Avrupa'yı, doğu ile batıyı birbirine bağlayarak, bölgenin jeopolitik görünümünü, sürekliliğini, güvenliğini ve refahını sağlayarak yeniden şekillendirdiğini kaydetti.

BTK’nın alternatif koridordan yaklaşık 7 bin km daha kısa olduğunu ve taşımaların 15 güne ineceğini belirten Büyükelçi, “ Çok yakında BTK’nın ilk yolcuları olacağız” dedi.

“Azerbaycan ve Türkiye iki devlet tek millettir”

TBMM Türkiye-Azerbaycan Parlamentolararası Dostluk Grubu Başkanı ve Adana Milletvekili Necdet Ünüvar ise ““Okyanusta bir damla olarak görülen Marmaray ile Pekin’den Londra’ya kesintisiz bir demiryolu ağı oluştu. Azerbaycan ve Türkiye iki devlet tek millettir, onların dostluğu kardeşliği pekçok ülkeyi yakından ilgilendirmektedir. BTK gibi küresel ölçekli bir projeye imza atıldı. BTK’nın yanı sıra  Türkiye bütün raylarını yeniliyor,  YHT ve HT projeleri hayata geçiriliyor.” dedi.

“ 3600 gün süren yoğun çalışma ile BTK hayata geçirildi”

BTK’nın 3600 gün süren yoğun çalışma sonucunda hayata geçirildiğini söyleyen “Avrasya Ekonomik İlişkiler Derneği (EkoAvrasya) Yönetim Kurulu Başkanı Hikmet Eren ise BTK Demiryolu Projesi’nin, bölgeye hem istihdam  hem de ticari açıdan canlılık getireceğini vurgulayarak, “Ticari bir girişim olmasının yanı sıra çok boyutlu, çok uluslu ve çok yönlü potansiyele sahip olan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi’nin ekonomik ve siyasal boyutlarıyla bölgesel bütünleşmeye de önemli katkılar sağlayacağına olan inancımız sonsuzdur. Çalıştayımıza katılan,  destek olan başta Bakanımız Sayın Arslan olmak üzere herkese teşekkür ederim.” diye konuştu.

Çalıştay’da ayrıca tüm şehitlerimiz ve 26 Şubat 1992 Hocalı katliamında hayatını kaybeden soydaşlarımız da anıldı.

http://www.tcddtasimacilik.gov.tr/haber/169/




Henüz Yorum Yapılmamış.

Kaynaklar:

Analiz
Yorum
Blog
Rapor
Bülten