AVRASYA INCELEMELERI MERKEZI EURASIAN STUDIES
CENTER FOR EURASIAN STUDIES

i AVRASYA
INCELEMELERI
MERKEZI
CENTER FOR

DUTCH MPS IN PLAN TO SHUT EU WEBSITE ON RUSSIAN PROPAGANDA
- 19.03.2018

EU Observer (16 March 2018)
The Dutch public took 'huge hits' from Russian disinformation, Janda said.

"A huge majority in parliament wanted this, so if it doesn't work out, we'll create pressure for the
prime minister [Rutte] to take over," Kwint said.

Kwint co-wrote a motion, passed by the Dutch parliament last week, calling on Rutte's government
to make the EU take down a website, EUvsdisinfo.eu, which is run by the EU foreign service, and
which red-flags Russian "disinformation" in European media.

The affair began earlier this month, after the EU site flagged stories in three Dutch media, who
then took legal action to overturn the move.

Kwint hails from the opposition Socialist Party, which is dovish on Russia and eurosceptic.

But the motion was co-authored by Dilan Yesilgoz-Zegerius, an MP in Rutte's own VVD party, which
is hawkish on Russia and which supported the creation of the EU counter-propaganda cell, East
Stratcom, which runs EUvsdisinfo, back in 2015.

The Dutch interior minister, Kajsa Ollongren, promised, in a letter to parliament on 9 March, to "try
to find support in the appropriate bodies of the European Union for what the house requests". She
said she would do it the next time that EUvsdisinfo was discussed in the EU Council, where
member states meet.

"All 1 can say for now is that the Dutch government will raise the issue in Brussels," Ollongren's
spokeswoman, Julia Rademaker, told EUobserver when asked when that might be.

Kwint said either Ollongren or Dutch foreign minister Stef Blok would raise the matter in Brussels.

But he said it was likely that Rutte would have to get involved, especially as Ollongren and her
party, D66, liked the EU project.

The Dutch PM might also get stuck with the job because the mandate for the EU foreign service to
"counter Russian disinformation" was given by EU leaders at a summit, not by ministers.

EUvsdisinfo is not on the agenda of any upcoming EU meetings, an EU spokeswoman told this
website. "We followed the [Dutch] vote. The [anti-propaganda] task force works on the basis of a
mandate of the European Council [a summit]," the spokeswoman said.



The Dutch initiative is surprising given recent events.

Russia unleashed a propaganda blitz against a Dutch enquiry in 2016 into the MH17 disaster,
which concluded that a Russian missile had shot down the passenger flight over Ukraine, killing
hundreds of Dutch people.

Russia also circulated a fake terror threat by Ukrainian "fascists" against Dutch people when they
voted in a referendum on an EU-Ukraine treaty earlier that year.

Meanwhile, EUvsdisinfo deleted the controversial content and the Dutch media dropped their legal
action before the first court hearing.

When EUobserver contacted the biggest of the three Dutch outlets, De Gelderlander, it showed no
interest in speaking out.

EU site must go
But Kwint said the EU site should be taken down anyway because it offends democratic principles.

"Nobody denies there is a problem [with Russian disinformation] # but this project was flawed
from the beginning with the mandate that they were given," he told EUobserver.

"It's a creepy development. You have [EU] civil servants, who should be controlled by the media,
but who are handing out judgments on journalists," he added.

He said Dutch intelligence services and Dutch journalists and academics should do the job of
countering foreign interference instead.

EU officials have the final say on which stories to red flag, but volunteers, from NGOs and media,
send in the suspect content - with Kwint saying the fact that just 10 sources accounted for the vast
majority of EUvsdisinfo content undermined its credibility.

The Dutch outcry came when the EU flagged stories from De Gelderlander, a mainstream regional
newspaper, and two anti-EU news sites with a cult following - Geenstijl.nl and TPO.nl.

EUvsdisinfo flagged them on grounds they had repeated Kremlin talking points - that Ukraine was
corrupt, that it was full of fascists, and that Russia was innocent of MH17 - without substantiating
the claims, adding context, or quoting other sources.

It said in a note published online on 8 March that it had acted "wrongly", adding: "We welcome
feedback and an online form is available to report any mistakes".

But some EU diplomats believe the content deserved to stay under a red mark.

Disinformation?



"De Gerderlander copy-pasted the Almaz Antey press conference," an EU diplomatic source said,
referring to Almaz Antey, a Russian arms firm that made the missile which shot down MH17.

"They had nothing in the article about the fact that all the evidence points to the contrary. Yes,
this is spreading pro-Kremlin disinformation."

Jakub Janda, from the European Values think tank in Prague, also defended EUvsdisinfo's work.

Echoing Kwint's concern about EU officials ruling over journalists, Janda told EUobserver: "This a
debate that European security experts already had in 2014 to 2015".

He said EU states might have preferred to tackle Russian disinformation at a national level, but
they launched East Stratcom because there were no practical alternatives.

"Given how urgent and massive this threat it, | think it [putting EU officials on the job] is
completely fine," he said.

The EU website got its red flags right 99.9 percent of the time and "showed, over the past two
years, that their work does not limit freedom of speech at all", Janda added.

Resources

Janda said European Values accounted for so much EUvsdisinfo content in the past because East
Stratcom had lacked the funds to extend its network, while the Czech Republic was one of the few
member states which had invested resources in this field.

Commenting on the Dutch MPs, he said The Netherlands had taken "huge hits" from Russian
propaganda over MH17.

"Now the Dutch parliament wants to turn off the only EU-mandated body which helps to expose
this threat? It's like scrapping a counter-terrorist police unit after a terrorist attack happened," he
said.

Correction: This story was changed on 18 March to attribute quotes to Peter Kwint, an MP from the
Dutch Socialist Party. The original story had erroneously attributed the quotes to Renske Leijten,
who is also an MP from the Socialist Party

Kaynak/Source:



