
AVRASYA 
İNCELEMELERİ 
MERKEZİ 
CENTER FOR 
EURASIAN STUDIES

'WITCH HUNT': REPORT URGES UK TO   ᠀䴀䄀倀Ⰰ✀    ᠀䌀䠀䄀䰀䰀䔀一䜀䔀Ⰰ✀  AND EXPOSE PUBLIC 
FIGURES WITH RUSSIA LINKS

- 22.11.2016

Russia Today, 21 Nov 2016

An influential right-wing think-tank has proposed a radical clampdown on politicians and other 
prominent figures sympathetic to Russia by challenging their credibility, revealing their insidious 
means of funding, and forcing them to reveal if they receive money for appearing on RT.

The new report, published by the Henry Jackson Society comes as the EU parliament prepares to 
debate how to resist "disinformation and propaganda" from Russia on Tuesday.

 

Called Putins Useful Idiots, the 17-page document was written by Andrew Foxall, the Director of 
the Russia Studies Centre at the conservative think tank. Foxall said that Putin makes for a 
deceptive and dangerous friend for those on the left who can be relied upon to stand up for the 
Wests enemies whoever and wherever they may be, and those on the right who see Moscow as a 
defender of conservative values.

 

Among the examples on the right, are UKIP leader Nigel Farage, who has regularly appeared on RT 
for a decade, and Nick Griffin, the former BNP leader, who reportedly travels to Russia regularly to 
participate in nationalist conferences, and has said that he is open to funding from Russia for his 
anti-NATO activist group.

On the left, the report mentions the Stop the War coalition, which was once chaired by current 
Labour Party leader Jeremy Corbyn, and the Scottish independence movement.

 

Foxall, a former Oxford University lecturer, called Russia's supporters tools in [the Kremlins] 
programme of active measures. The report also takes aim at RT, Sputnik and other foreign-
language Russian media, branding them the result of heavy investment from the Kremlin, aimed 
at influencing European public opinion and improving its international image, and even working as 
a means of funding Kremlin sympathizers.

 

Many of those on the extremes of the political spectrum, particularly the left, have appeared on 
RT. If they received appearance fees, then they have also taken money from the Kremlin, thereby 



establishing financial links between themselves, their organisations and Moscow, stated Foxall.

 

While the report said there is no silver bullet that could solve the problem of pro Russian opinion-
makers, it suggested a list of comprehensive measures.

 

Activists, journalists and politicians should point out the pro-Russian connections of individuals and 
parties on the left and right of the political spectrum and challenge the credibility of these entities 
via political debates, said the author.

 

The personal and organisational connections of left- and right-wing parties and their Russian 
counterparts should be mapped across Europe, said Hoxall, claiming that Cold War-era KGB 
'comrade networks' have either been resurrected or forged anew, to undermine the West.

 

As movements on the left and right grow in influence across Europe, the continent must wake up 
to their insidious means of funding, continues the report, suggesting that Parliament should 
amend current legislation or pass new legislation that forces politicians to declare all media 
appearances they make, whether they receive money for them or not.

 

'21st-century McCarthyism'

I am shocked and appalled by this report   ጀ  it is both dangerous and inflammatory. It should be 
condemned by anyone who believes in free speech Marcus Papadopoulos, the editor of Politics 
First, a UK analytical magazine, told RT.

 

In essence it says that any person who gives an interview to Russian media  ጀ including RT  ጀ is an 
idiot and a traitor to Britain, and should be publicly named and shamed. Its a witch hunt, and 21st-
century McCarthyism.

 

Annie Machon, a former UK intelligence officer, who has become a regular RT contributor, said she 
has experienced first-hand accusations of being a Kremlin "collaborationist."

 

I appear on all sorts of different channels, including the BBC, which is state-funded. Most countries 
have their own publicly funded organizations and media, what is the problem? she told RT from 
London.



Kaynak/Source: 


